Extra tillskott om 40 miljoner kronor till MAX IV

Per Mickwitz, vicerektor, Olof Karis, direktör MAX IV, Erik Renström, rektor, och Marjolein Thunnissen, divisonsdirektör MAX IV, på rundtur på forskningsanläggningen, efter besked om extra tillskott. Foto.
Per Mickwitz, vicerektor, Mats Persson, utbildningsminister, Olof Karis, direktör MAX IV, Erik Renström, rektor, och Marjolein Thunnissen, divisonsdirektör MAX IV, på rundtur på forskningsanläggningen efter positiva besked om extra tillskott.

I regeringens budgetproposition för 2024 återfinns förutom den tidigare annonserade satsningen på ingenjörer och batteriforskning också ett riktat tillskott för MAX IV. Det beskedet gav utbildningsminister Mats Persson vid ett besök i Lund idag.

Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2024 att Vetenskapsrådet får totalt 40 miljoner kronor för ett ökat bidrag till MAX IV. Bakgrunden är bland annat de ökade elkostnader som drabbat forskningsanläggningen särskilt hårt.

Anläggningen har ett planerat underskott om 106 miljoner kronor nästa år.

– Vi är mycket glada att regeringen i detta ansträngda läge gör vad de kan för att möjliggöra att vi kan hålla öppet. Tillskottet är inte helt i paritet med våra behov, men vi kommer göra allt vi kan för att säkerställa drift under 2024, säger Olof Karis.

Mats Persson träffade medarbetare på MAX IV, inklusive direktör Olof Karis, och rektor Erik Renström och vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling Per Mickwitz på forskningsanläggningen.

Satsningen är en viktig signal på politikens förståelse för de problem som MAX IV står inför.

När Mats Persson träffade hela personalen betonade han hur viktigt MAXIV är för Sverige – och därför också för regeringen. Olof Karis, direktör för MAXIV, lyfter symbolvärdet:

– Det finns ett starkt symbolvärde i en riktad satsning. Särskilt tillsammans med att han kommer hit och står inför alla våra medarbetare och säger tack för allt vi gör, säger Olof Karis.

Utan extra tillskott från regeringen hade MAX IV definitivt fått hålla stängt under 2024.

– Satsningen är en viktig signal på politikens förståelse för de problem som MAX IV står inför och visar att vi kan hoppas på en mer långsiktig lösning i den kommande forsknings- och innovationspropositionen, säger Olof Karis.

Ingenjörssatsning

Även om det beskrivs som en återhållsam budget, och bland annat inkluderar sparbeting på universitet och högskolor, visar budgetpropositionen totalt sett att regeringens teknikprioritering inom forskning och utbildning gynnar Lunds universitet.

Sedan tidigare har regeringen aviserat satsningar på ett så kallad ingenjörspaket för att utbilda fler ingenjörer och stärka kompetensförsörjningen inom naturvetenskap och teknik vilket inneburit tillskott för bland annat Lunds universitet.

Även den strategiska forsknings- och utbildningssatsningen COMPEL som Lunds universitet driver tillsammans med Uppsala universitet och Chalmers får tillsammans 45 miljoner kronor årligen fram till 2029.