Institutioner väljer hållbar mat – kött blir specialkost

Man och kvinna tar mat i restaurang
Tobias Uller och Emma Kritzberg drev på för att vegetariskt skulle bli förstahandsalternativet vid Biologiska institutionen.

Vegetariskt blir standard, kött specialkost.
Så ser det ut när Biologiska institutionen och Institutionen för psykologi slår ett slag för minskad köttkonsumtion. Målet är att minska universitetets klimatpåverkan.

Vegetarisk kost ska vara förstahandsalternativet i samband med catering och andra aktiviteter där måltider beställs i förväg. Det har styrelserna för de båda institutionerna beslutat.
Det blir inget förbud mot kött och fisk men de som vill äta det måste göra ett aktivt val. Den som inte väljer serveras en vegetarisk rätt. Undantag för vegetariskt som förstahandsval gäller vid representation på restaurang i samband med besök av internationella gäster.
Universitetets miljöchef, Claes Nilén, välkomnar besluten som tagits på de två institutionerna. Enligt honom förs diskussioner på många håll inom myndigheten om att prioritera vegetariska rätter.
– Jag tycker det är föredömligt att de här besluten har tagits, säger han.

"Som myndighet har vi stora krav på oss att göra vad vi kan"

Biologiska institutionen tog beslutet vid styrelsemötet i november. Ledamöterna Emma Kritzberg och Tobias Uller drev på för att få till förändringen. Att vegetariska rätter alltid ska vara förstahandsalternativ och kött specialkost är en naturlig utveckling, anser de. Inte minst mot bakgrund av de alltmer märkbara klimatförändringarna.
– Om vi inte äter lika mycket kött så minskar vår belastning på klimatet, så det här är ett beslut som får positiva effekter. Det är ett ganska enkelt steg att ta, säger Emma Kritzberg.
– Det är ju inget förbud mot kött och fisk, bara ett sätt att försöka bidra till att minska vårt klimatavtryck. Som myndighet har vi stora krav på oss att göra vad vi kan, säger Tobias Uller.
Beslutet om vegetarisk mat som förstahandsval gäller i samband med institutionens egna arrangemang, exempelvis internatvistelser och workshoppar eller vid catering. Med vegetarisk kost avses lakto-ovo-vegetariskt, det vill säga rätter där mejeriprodukter och ägg kan ingå.

Hoppas att andra delar av universitetet följer efter

Tobias Uller och Emma Kritzberg hoppas att beslutet inspirerar cateringfirmor att satsa mer på vegetariska alternativ. Förhoppningen är också att andra delar av universitetet följer efter.
Institutionen för psykologi har redan tagit steget. I december fattade de motsvarande beslut som biologerna. Prefekten Robert Holmberg menar att beslutet ska gälla allt från fika och catering till workshoppar och internat. På samma sätt som hos biologerna ska den som vill ha kött eller fisk kunna välja det.
– Det finns inget tvång i det här. Jag ser det som en finurlig omprioritering, det ska bli spännande att se hur det går, säger Robert Holmberg.
Inom universitetet har några centrumbildningar policyer och rekommendationer som motsvarar de formella beslut som fattats på de två institutionerna. LUCSUS, Lunds universitet centrum för studier av uthållig samhällsutveckling, har tagit steget fullt ut och erbjuder inte kött som alternativ. En praxis som har rått i många år.
– Jag tror inte att vi någon gång har haft någon som efterfrågat kött, säger Wim Carton, representant för LUCSUS miljögrupp.
Centrum för miljö- och klimatforskning, CEC, har ingen egen policy men följer Hållbarhetsforums kravlista. Innebörden är att vegetariska alternativ ska vara huvudalternativ oavsett om det är mat eller fika.