Konst och teknik möts i ett nyskapande operaverk som har sin grund i forskningsprojektet OPERAI, lett av forskarenAlexandra Huang-Kokina, på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Yūrei undersöker hur artificiell intelligens kan göra klassisk musik och opera mer tillgängligt och engagera en publik på nya sätt– över kulturella och socioekonomiska gränser.
– Det är inte bara en opera; det är ett experiment i hur publik och intelligenta maskiner kan samskapa, leka och tillsammans omforma upplevelsen av levande konst, säger Alexandra Huang-Kokina.
Evenemanget arrangeras av Centre for Aesthetics and Business Creativity (ABC) på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, som en del av centrets engagemang för att utforska nya mötespunkter mellan konst, teknik och innovation.
– Föreställningsseminariet den 21 oktober är en del av vårt bredare uppdrag vid ABC-centret att främja nya samtal mellan estetik och ekonomi inom organisationer och företag och deras kreativa, entreprenöriella och innovativa arbete, säger professor Daniel Hjorth, föreståndare för ABC-centret. I det här sammanhanget undersöker Alexandra och jag hur AI kan spela en aktiv roll i att återuppväcka publikens engagemang för klassisk musik och opera, och förvandla traditionella framträdanden till mer interaktiva och uppslukande upplevelser.
Den svenska produktionen samlar en exceptionell internationell ensemble med den prisbelönta koloratursopranen Olivia Moss och barytonen John Ieuan Jones, tillsammans med Dr. Huang-Kokina (piano), Paul Docherty (violin) och Atzi Muramatsu (cello). Tillsammans gestaltar de en science fiction-inspirerad berättelse som utspelar sig i ett framtida Japan, där spöken av mänskliga känslor hemsöker ett AI-imperium.
Visuellt och interaktivt bryter den svenska produktionen av Yūrei ny mark. Ray Interactive står för imponerande 3D-scenografi – från en stillsam japansk trädgård till ett washitsu-inspirerat interiör och ett lekfullt AI-laboratorium – medan Foxdog Studios förvandlar publiken till små japanska monster i en ”levande orkester” genom ”gamifierad”, deltagande design. Samtidigt möjliggör en specialutvecklad AI-ljudmodell av Neutone neuralt ljudsyntetiserande som förenar uråldriga japanska klanger med europeiska instrument – och skapar en genuint hybrid och interkulturell ljudvärld.
Föreställningen finansieras av AI Seed Funding från AI Lund Network, Hamrinstiftelsen och Lindéngruppen. Centre for Aesthetics and Business Creativity (ABC) stöds av Lindéngruppen, Hamrinstiftelsensamt Åsa och Jan Söderberg.
Evenemangsdetaljer
Skissernas Museum, Lund, Sverige
Tisdag 21 oktober 2025
15:00–17:00 CET
Arrangeras av Centre for Aesthetics and Business Creativity (ABC), Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
Mer information på – ai.lu.se
Om Centre for Aesthetics and Business Creativity (ABC)
ABC-centret på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, främjar tvärvetenskapliga samarbeten mellan konst, vetenskap och näringsliv för att inspirera till nya former av kreativitet och innovation. Genom forskning, framträdanden och dialog utforskar centret hur estetiska upplevelser kan bidra till hållbara och nyskapande arbetssätt inom olika sektorer.