Skissernas Museum har genomgått ett omfattande förnyelsearbete och har också fått en ny tillbyggnad med entré, museibutik och restaurang. Dessutom har den tidigare innergården byggts om till ett stort öppet rum för kreativa möten, Birgit Rausings sal. Museet, som grundades 1934, består nu av sammanlänkande byggnader från sex olika epoker.
I samband med invigningen öppnar fyra tillfälliga utställningar med samtida konstnärer och arkitekter: Swoon, Charlotte von Poehl, Andreas Eriksson och Elding Oscarson.
– Det är nu det spännande arbetet börjar. Förnyelsearbetet har skapat helt nya förutsättningar för museets samverkan med omvärlden, säger museichef Patrick Amsellem.
Lördagen på Skissernas Museum inleds med en jubileumshögtid med anledning av Lunds universitets 350-årsjubileum, där inbjudna gäster med kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia i spetsen besöker museet. Klockan 16 slår museet upp portarna för allmänheten. Invigningskvällen är också premiär för Skissernas Night, den första i en serie händelserika kvällar på museet. Det blir också uppträdanden av långväga och lokala artister: Cave Dogs, Lur och Raindear. På söndag blir det bland annat en skapande verkstad där de medverkande tillsammans med Swoon skapar ett papperskonstverk inspirerat av konstnärens eget arbete. Charlotte von Poehl visar sin utställning.
Mötte flyktingar i Malmö
Den amerikanska konstnären Swoon, vars egentliga namn är Caledonia Curry, började som gatukonstnär i industrikvarteren i Brooklyn och på Manhattan på 1990-talet. För den här utställningen har Swoon gjort ett stort platsspecifikt väggverk som bygger på möten med flyktingar i Malmö 2016. Mötena med en ung syrisk kvinna och en ensamkommande ung man från Afghanistan ligger till grund för utställningen och båda är avbildade i verket, Haven. Deras starka berättelser inspirerade Swoon till att bjuda in de båda till ett storytelling-projekt, som Skissernas Museum genomfört under 2016-17 och som presenteras på museet den 2 februari kl 19.
Under de senaste åren har den Parisbaserade Charlotte von Poehl gjort täta besök på Skissernas Museum för att studera skisser, konstnärsbrev och arkivmaterial. Anteckningar från dessa besök ligger till grund för The Notepiece, som kan beskrivas som en poetisk undersökning av museets tillblivelse och historia. I utställningen presenteras också det nya verket Kristaller för första gången, där mer än 500 olika kristaller från gamla ljuskronor hänger tillsammans likt ett ljusbrytande moln i museets fönstergalleri utåt parken. von Poehl har även producerat ett textilt verk för utställningen.
Tjugo målningar i akryl
Under två år har en av Sveriges mest kända konstnärer, Andreas Eriksson, arbetat med sin stora målning för huvudentrén till Nya Karolinska Solna. Här visas tjugo små målningar i akryl på duk, utförda under samma tid som det stora verket. Det finns också en möjlighet att lyssna på en intervju där konstnären berättar om uppdraget och se ett urval av de många fotografier som Eriksson tagit under verkets tillkomst för att dokumentera det måleriska förloppet innan det göms i den färdiga målningen.
I den fjärde utställningen visas arkitekturmodeller utförda av Elding Oscarson, arkitektkontoret som 2014 vann tävlingen om Skissernas Museums nya tillbyggnad med restaurang och foajé. Senare tillkom också den spektakulära mötessalen, skapad utifrån en tidigare innergård mitt i museibyggnaden. Den korta filmen med de första tecknade skisserna till museets utbyggnad åskådliggör hur arkitekterna försöker hitta rätt utformning av museets nya byggnadskroppar. Idéerna provas senare i tredimensionella arkitekturmodeller som också kan beskådas.
– De fyra utställningarna ansluter på olika sätt till museets kärna: kreativa processer och våra offentliga rum, säger Patrick Amsellem.
Digitaliserad samling
Skissernas Museum har världens största samling skisser och förarbeten till offentlig konst. Samlingen består av både svenska och internationella konstnärer från det tidiga 1900-talet och fram till vår tid. Dessa kan bestå av allt från en snabbt nedklottrad blyertsskiss eller centimetersmå skisser i kopparnät till fem meter höga gipsskulpturer och i vissa fall även färdiga verk. I samband med nylanseringen har de permanenta utställningarna hängts om för att lyfta fram samlingarna.
– Förnyelsearbetet handlar om att öka tillgängligheten. En viktig del i detta omfattande arbete har varit digitaliseringen av den unika samlingens mer än 30 000 olika föremål, säger Patrick Amsellem.
Jonas Andersson
Det omfattande förnyelsearbetet har kunna realiseras tack vare generösa bidrag från sponsorer och donatorer.