Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studenter visar en ny värld för åttondeklassare

Är det sant att det är gratis att gå på universitetet? Och att man kan komma in utan toppbetyg? När lundastudenter besöker malmöskolor visar de upp en okänd värld.

Ruaa Abbas pratar om utbildning som en möjlighet att få hjälpa andra människor. Hon ska bli socionom och är den enda av studenterna som inte läser på LTH.

– Många elever som vi träffar har inga drömmar eller förebilder, dessutom känner väldigt få någon som har gått på högskolan. Eftersom vi har haft liknande förutsättningar kan eleverna identifiera sig med oss. Kanske kan vi bli deras förebilder? säger Mohammed Taha, f.d. student på LTH, som tog initiativet till de första skolbesöken i Malmö.

Han vill visa att högskolan är ett alternativ för alla. Under tre års tid har han tillsammans med andra studenter från LTH gjort ett 50-tal skolbesök i Malmö. Gemensamt för skolorna är sämre avgångsbetyg i nian än genomsnittet. Projektet heter ”Skapa din framtid”. Idag är de på Stenkulaskolan och träffar en åttondeklass, som faktiskt är knäpptyst när studenterna pratar.

– Vet ni att det är gratis att gå på universitetet, att jag till och med får pengar? Nästan 3000 kronor i månaden i bidrag får man, det är mycket pengar, säger Asas Innab, som läser till civilingenjör.

Sen visar han ett videoklipp från en våldsam demonstration i England, där studenter protesterar mot att studieavgifter införs.

– I Sverige kan ni få en utbildning som kostar en halv miljon gratis, men ni måste själva ta chansen. Nu går ni i åttan och jag hoppas ni vågar vara annorlunda, att ni vågar vara den som pluggar lite varje dag.

Lunds universitet vill rekrytera studenter från studieovana hem. Frågan har varit död centralt under ett par års tid, även om olika insatser har gjorts ute på fakulteterna. Juristerna har till exempel gjort en lyckad satsning på en nätbaserad introduktionskurs som var öppen för alla. De som lyckades bäst vann sedan en plats på juristprogrammet. Nu står breddad rekrytering på agendan igen, både nationellt och vid LU. Regeringen har gått ut med ett upprop om att snedrekryteringen till högskolan ska brytas. Projektet på LTH skulle kunna inspirera till en mer LU-övergripande insats menar Mohammed Taha.

– Jag tror Lunds universitet ganska lätt kan få fler studenter från familjer utan studietradition genom fler skolbesök, som allra helst skulle börja långt före högstadiet. Men det är viktigt att eleverna kan identifiera sig med dem som kommer ut och pratar. Att plugga vidare är absolut inte det enda sättet att ”lyckas” men vi vill gärna att fler elever känner till rätten att studera vidare.

Studentpatrullen på Stenkulaskolan vill särskilt nå dem som inte har toppbetyg och visa att de inte är uträknade. De informerar om högskoleprovet, berättar att det finns utbildningar utan jättehöga intagningspoäng, att man kan bygga en examen av fristående kurser. Allt det där som lundabarn som växer upp i universitetets skugga bara vet, men som är nyheter för eleverna på Stenkulaskolan.

– Många vet inte att det finns olika vägar. Jag hade inte jättebra betyg på högstadiet, men nu är jag snart civilingenjör, det ger dem en idé om att det kan gå ändå, säger Asas Innab, som läser informations- och kommunikationsteknik.

De tar sina egna utbildningar och liv som exempel och drar hela tiden in eleverna i diskussionen. Eleverna bubblar av frågor när de delas in i smågrupper med var sin student. Vilka jobb ger bra lön? Vad kan man läsa om man vill jobba med datorer? Får man göra högskoleprovet flera gånger? Är det inte jättesvårt att plugga på högskolan?

– Finns det några jobb med språk? frågar en 14-årig kille och berättar att han pratar kurdiska, arabiska, svenska, engelska och lite tyska.

”Skapa din framtid” har också en facebook-sida där eleverna kan ställa fler frågor efter skolbesöket. Det behövs för studenterna sätter igång många tankar. Tuba Erkan vill förmedla att högskoleutbildning inte bara handlar om framtid och karriär, utan att det också är roligt att studera.

– Jag har lärt känna massor av människor i studentlivet och träffat en bästa vän. Jag har fått resa till Kina. Jag vet att ni alla vill ha sommarjobb, det får jag genom mina studier. Det är fantastiska möjligheter!

Tuba Erkans mamma fick inte gå i skolan i sin barndoms Turkiet. Det gör Tuba Erkan till undantaget som bekräftar regeln, för ingen faktor är så viktig som föräldrarnas utbildningsnivå när det gäller studier vid högskolan. Jag undrar hur hon själv hittade vägen till universitetet.

– Min mamma är min idol. Hon var analfabet men har alltid sagt till mig att jag ska studera, att jag ska bli något! Och nu är jag på väg mot mitt drömjobb – jag ska bygga vägar, hus och broar!

Text: Jenny Loftrup

Foto: Gunnar Menander

För relaterade artiklar se Breddad rekrytering åter på agendan