Tema arbetsmiljö: Viktigt med ständig dialog mellan chef och medarbetare

Porträtt av man.
Arbetsmiljöforskare Calle Rosengren har nyligen blivit utsedd till årets HR-forskare. Foto: Jenny Loftrup

Vad säger forskningen om den framtida arbetsplatsen och dess ledarskap?
Arbetsmiljöforskare Calle Rosengren, nyligen utsedd till årets HR-forskare, tror på hybridmodellen. Han uppmanar till ständig dialog mellan chefen och medarbetarna.
– Att vara chef blir mer utmanande med högre krav på den tillits­baserade styrningen, säger han.

Calle Rosengren på Designvetenskaper är särskilt intresserad av hur ny teknik påverkar arbetssätt och arbetsmiljö. Tillsammans med forskare från Karolinska institutet och Karlstad universitet har han tidigare gjort studien ”Framtidens arbetsmiljö” på uppdrag av Myndigheten för arbetsmiljö­kunskap. Idag bedriver han forsknings­studier om distansarbete under pandemin.
– Den stora utmaningen nu är att vi kan gå tillbaka till jobbet, men har anpassat våra liv efter pandemin. Vi har hittat andra enklare sätt att hantera vardagen, säger han och nämner även fenomenet covidhundar.

Gäller inte alla

Vissa välkomnar återgången till den fysiska arbetsplatsen, men det gäller inte alla. Calle Rosengren menar dock att det inte går att bygga en organisation kring individuella önskemål.
– Vi är varandras arbetsmiljö och beroende av att samarbeta. Och genom samarbete skapar vi ny kunskap. Verksamhetens behov måste komma först.
Distansarbetet är dock här för att stanna tror han och hans medforskare. Och det är viktigt att ta med sig det som fungerat och som gått bra under den långa tid som pandemin har varat. Den hybrida arbetsformen ter sig naturlig på många håll.
– Mycket har ju gått bättre än man trodde – och nu har vi ju också många miljöer med god teknik där det kan fungera att mötas med några på plats och andra på länk. Bra hybridmiljöer är viktiga och fler mötesrum som tillgodoser kraven på den typen av möten behöver utvecklas, säger Calle Rosengren.

Hantera konflikter

Men att vara chef i en sådan arbets­miljö kan vara krävande. Alla kommer inte att tycka likadant och alla kommer inte att vara nöjda med hur man håller möten och lägger upp arbetsdagarna.
– Som chef får man inte vara rädd för att hantera de konflikterna och ta diskussionerna. Man kan snegla på hur andra gör, men inte ta deras lösningar rakt av utan komma fram till vad som passar den egna arbetsplatsen, säger han.
Sen handlar det om uppföljning. Calle Rosengren påpekar att det är viktigt för chefen att inte glömma bort ansvaret för sina medarbetares mående. Man kan inte luta sig tillbaka och tro att ”hälsan tiger still”.
– Många som jobbar hemifrån och blir sjuka jobbar i alla fall. Det kan få ner sjukskrivningarna på kort sikt men man kan få långtidssjukskrivningarna i nacken, varnar han.

Symboliska promenader

I studien som forskargruppen arbetar med visade det sig att de som jobbat länge på en arbetsplats och hade väl invanda ­rutiner – tog med sig dem hem under pandemin.
– De gick symboliska promenader på morgonen och på eftermiddagen efter avslutat jobb. De packade sin lunchlåda och skapade sig en rumslig arbetsplats. Klädde sig som om de skulle vara på arbetet. Inget kalsongjobbande.
Det mesta går att ersätta digitalt förutom den sociala interaktionen. Småpratet kollegorna emellan. De försök med digitala fikor som gjordes dog ut i de flesta fall och Calle Rosengren rekommenderar att man försöker inleda de digitala arbetsmötena lite lättsammare med prat om hur man mår och har det.

HR-forskningspriset

Utmärkelsen årets HR-forskning delas ut av Institutet för personal- och företagsutveckling, IPF. Särskilt uppmärksammas forskning som berör samspelet mellan människa och organisation. Prissumman är 40 000 kronor.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English