Tema arbetsmiljö: En god ledare måste våga ta beslut

Porträtt av kvinna.
Maria Flores, projektledare för fram­tidens ledarskap. Foto: Uma Lindell Flores da Cunha

En prefekt ska vara tillgänglig, våga ta beslut och veta när de ska tas. Hen ska även vara bra på att kommunicera och på mellanmänskliga relationer.

Dessa önskemål är gemensamma för många av dem som Maria Flores, projektledare för ”framtidens ledarskap” hittills har intervjuat.
– Från dekanhåll ser man gärna att prefekterna lyfter blicken och leder mer utifrån ett övergripande perspektiv, säger hon. De individuella intervjuerna är en del i projektet som syftar till att kartlägga vad LU behöver för att på bästa sätt leva upp till ett välutvecklat ledarskap i enlighet med den strategiska planen som gäller fram till 2026.

Ett spännande projekt

Vidare ingår gruppintervjuer och workshops, kartläggning av de pågående ledarskapsinsatser som finns vid LU, omvärldsbevakning – hur man hanterar ledarskapsutveckling vid främst andra läro­säten, men även inom relevant näringsliv och offentlig sektor.
– Det är ett spännande projekt, eftersom många tittar på hur vi gör här vid LU och på det arbetet som den föregående universitetsledningen drev, säger Maria Flores.

Det kollegiala ledarskapet

Man talar om två typer av ledar- och chefskap inom akademin. Det kollegiala kännetecknas bland annat av att prefekten väljs av sina kollegor, en tidsbegränsad mandatperiod och en hög grad av samverkan. Alternativet är ett chefskap i linjen, vilket innebär att prefekten ersätts av en professionell institutionschef som tillsätts i fri konkurrens likt andra administrativa tjänster.
Maria Flores upplever att det finns en spänning mellan det kollegiala och linje­ledarskapet.
– Under alla omständigheter krävs det en förståelse för det kollegiala ledarskapet liksom en förståelse för att vi är en myndighet och att vi jobbar i en politiskt styrd verksamhet, säger hon.

Ett konceptförslag

Maria Flores och utredare Andreas Bryngelson har kommit ungefär halvvägs i projektet som väcker stort intresse.
– Vi blir väl mottagna och de flesta är mycket intresserade av att diskutera ledarskapets olika dimensioner och förutsättningar i olika delar av vår organisation.
När inventeringen, kartläggningen, omvärldsbevakningen och alla intervjuer är klara ska ett konceptförslag arbetas fram i dialog med fakulteterna.
– Viktigt för projektet är också Lunds universitets referensgrupp för ledarskap i akademin som bidragit med värdefulla diskussioner, säger Maria Flores.
Senare i höst ska projektet i form av en rapport redovisas till rektor.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English