Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nedstämdhet och depression

Att känna sig nedstämd, hängig eller ledsen är en naturlig del av livet och ibland förstår man inte varför. För det mesta går det över av sig självt, men ibland kan man behöva professionell hjälp. Det finns också ofta saker man kan göra själv för att må bättre.

Genvägar till sidans innehåll:

Tecken på nedstämdhet

När man är nedstämd kan man känna sig ledsen, trött och ofta orolig. Man kanske gråter mer än vanligt eller tappar livslusten och motivationen. En del drar sig undan. Några blir mer irriterade, rastlösa eller sura. Vissa får svårare att sova, medan andra får olika fysiska symptom, såsom värk, nedsatt aptit och minskad sexlust.

Varför känner jag mig nedstämd?

Det finns olika orsaker till nedstämdhet. Det kan handla om yttre händelser, till exempel

  • ensamhet
  • konflikter med andra
  • problem med ekonomi och hälsa
  • sorg
  • stress
  • uppbrott.

Även utmattning, som orsakas av överbelastning utan tillräcklig återhämtning, samt oro kan leda till nedstämdhet. Ibland kan det också bero på brist på något ämne i kroppen, till exempel sköldkörtelhormon, B12 eller järn.

Testa din mentala hälsa med Studenthälsans livsstilstest

Om du vill få förståelse för dina levnadsvanor i förhållande till din mentala hälsa kan du göra Studenthälsans livsstilstest. När du gjort testet får du personligt anpassade råd baserade på dina svar och konkreta tips som stöd för förändring.

Testa din mentala hälsa på Alexit.se

Råd för att må bättre

  • Prata med någon: Det kan vara en kompis, partner eller någon i din familj. Ta hjälp av andra!
  • Umgås med andra, fysiskt eller digitalt – även om du inte har lust.
  • Gör sådant du brukar gilla, även om du inte har lust just då.
  • Ta hand om dig själv: Se till att sova ordentligt, äta bra och röra på dig. Gå gärna ut för att få ljus och energi.
  • Var snäll mot dig själv: Försök att inte vara dömande. Försök istället att acceptera dina känslor. Nedstämdhet drabbar oss alla emellanåt. 
  • Om orsaken till din nedstämdhet går att förändra eller påverka, börja agera för en förändring.
  • Se till att ha tydliga rutiner och undvik att vända på dygnet. 
  • Undvik alkohol och andra droger.

När nedstämdhet leder till depression

Om nedstämdheten biter sig fast, fördjupas, och pågår mesta delen av din vakna tid, i minst ett par veckor, kallas det för depression. Då kan det vara svårt att koncentrera sig och fatta beslut. Nästan ingenting känns roligt.

Om du har en depression kan livet ibland kännas meningslöst och man kan få självmordstankar. Då är det viktigt att söka hjälp på vårdcentral. Mår du riktigt dåligt ska du söka dig till psykiatriakuten! 

Kontaktuppgifter till Akutmottagning vuxenpsykiatri Lund

Vid depression kan man ofta vara hjälpt av psykoterapi, och ibland kan även medicin vara en bra hjälp.

Kurser vid nedstämdhet och depression

Hantera självkritik i studier

En anledning till nedstämdhet kan vara stark självkritik. En metod för att bli mindre självkritisk och på så vis må bättre är att hantera självkritik med compassion. I kursen tränar vi medkänsla genom olika övningar. 

Mer om kursen Hantera självkritik i studier och hur du anmäler dig

Metakognitiv gruppterapi (MCGT)

Vill du lära dig nya strategier för att hantera oro och ältande, snarare än att undersöka enskilda negativa tankar eller personliga frågor? Då kan deltagande i gruppen metakognitiv gruppterapi (MCGT) vara ett stöd för dig.

Mer om kursen Metakognitiv gruppterapi (MCGT) och hur du anmäler dig

Medveten närvaro/mindfulness

Är du nyfiken på att lära dig mer om medveten närvaro eller mindfulness? Vill du träna på att förhålla dig till dig själv och tillvaron på ett mer medvetet, närvarande och icke-dömande sätt? Kanske få hjälp att förhålla dig till ohjälpsamma tankar och känslor med mer distans och perspektiv?

Mer om kursen Medveten närvaro/mindfulness och hur du anmäler dig

Boka en tid hos Studenthälsan

Om din nedstämdhet är kopplad till dina studier kan du kontakta Studenthälsan för att få stöd i din depression. Du kan få hjälp antingen via samtal eller via internetbaserad behandling.

Boka en tid med Studenthälsan

Kontaktinformation

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77 (Ej tidbokning)

Telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Notera: 25/7-3/8 har verksamheten stängt och bevakar varken telefon eller e-post.

Tidsbokning:

Du kan boka en tid under vår- och höstterminerna samt under större delen av sommaren. 

Notera: Undantag är 11/7-7/8 då vi har stängt för fysiska besök.

Boka en tid hos Studenthälsan

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Hitta Studenthälsan via Google Maps

För dig som pluggar på LTH eller Medicinska fakulteten:

Utöver Studenthälsan finns också stöd att få via kuratorerna på LTH eller Medicinska fakulteten.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

Information om kuratorn på Medicinska fakulteten

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se