Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nedstämdhet och depression

Att känna sig nedstämd, hängig eller ledsen är en naturlig del av livet och ibland förstår man inte varför. För det mesta går det över av sig självt, men ibland kan man behöva professionell hjälp. Det finns också ofta saker man kan göra själv för att må bättre.

Varför känner jag mig nedstämd?

Det finns olika orsaker till nedstämdhet. Det kan handla om yttre händelser, såsom

  • konflikter med andra
  • problem med ekonomi och hälsa
  • sorg
  • stress
  • uppbrott.

Även utmattning, som orsakas av överbelastning utan tillräcklig återhämtning, samt oro kan leda till nedstämdhet. Ibland kan det också bero på brist på något ämne i kroppen, till exempel sköldkörtelhormon, B12 eller järn.

Testa din mentala hälsa via vårt livsstilstest på Alexit.se

Tecken på nedstämdhet

När man är nedstämd kan man känna sig ledsen, trött och ofta orolig. Man kanske gråter mer än vanligt eller tappar livslusten och motivationen. En del drar sig undan. Några blir mer irriterade, rastlösa eller sura. Vissa får svårare att sova, medan andra får olika fysiska symptom, såsom värk, nedsatt aptit och minskad sexlust.

Råd för att må bättre

  • Prata med någon: Det kan vara en kompis, partner eller någon i din familj. Ta hjälp av andra!
  • Umgås med andra, fysiskt eller digitalt – även om du inte har lust.
  • Gör sådant du brukar gilla, även om du inte har lust just då.
  • Ta hand om dig själv: Se till att sova ordentligt, äta bra och röra på dig. Gå gärna ut för att få ljus och energi.
  • Var snäll mot dig själv: Försök att inte vara dömande. Försök istället att acceptera dina känslor. Nedstämdhet drabbar oss alla emellanåt. 
  • Om orsaken till din nedstämdhet går att förändra eller påverka, börja agera för en förändring.
  • Se till att ha tydliga rutiner och undvik att vända på dygnet. 
  • Undvik alkohol och andra droger.

När nedstämdhet leder till depression

Om nedstämdheten biter sig fast, fördjupas, och pågår mesta delen av din vakna tid, i minst ett par veckor, kallas det för depression. Då kan det vara svårt att koncentrera sig och fatta beslut. Nästan ingenting känns roligt.

Om du har en depression kan livet ibland kännas meningslöst och man kan få självmordstankar. Då är det viktigt att söka hjälp på vårdcentral. Mår du riktigt dåligt ska du söka dig till psykiatriakuten! 

Hitta kontaktuppgifter till Akutmottagning vuxenpsykiatri Lund

Vid depression kan man ofta vara hjälpt av psykoterapi, och ibland kan även medicin vara en bra hjälp.

Om din nedstämdhet är kopplad till dina studier kan du kontakta Studenthälsan för att få stöd i din depression, antingen via samtal eller internetbaserad behandling.

Boka en tid med Studenthälsan

Kurs hos Studenthälsan: Hantera självkritik i studier

En annan anledning till nedstämdhet kan vara stark självkritik. En metod för att bli mindre självkritisk och på så vis må bättre är att hantera självkritik i studier med compassion.

I kursen tränar vi medkänsla genom olika övningar. Syftet är att möta oss själva med en emotionell ton av värme, acceptans och omsorg när det är svårt och självkritiken slår till i universitetsstudierna.

Läs mer om kursen Hantera självkritik i studier och hur du anmäler dig

Kontaktinformation

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77

Receptionens telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Se karta på google.se

För dig som pluggar på LTH:

Förutom Studenthälsan kan du också vända dig till kuratorerna på LTH.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se