Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studenthälsans aktiviteter

På Studenthälsan erbjuder vi kurser, grupper och individuella insatser för dig som student. Välkommen!

Genvägar till sidans innehåll:

Kurser

Kurs i stresshantering

Studenthälsan erbjuder stresshanteringskurs som är  baserad på ACT-metoden (Acceptance and Commitment Therapy).

I kursen lär du dig mer om stress och vad du som student behöver för att minska och hantera stress i din studiesituation. Vi berör också värderingar och hur du kan ta steg för att öka balans i vardagen. Kursen ges digitalt vid tre tillfällen á 1,5 timme.

Datum: 11/10, 25/10, 8/11
Tid: 10.00–11.30
Plats: Kursen ges via Zoom

Anmäl dig till kursen i stresshantering

Avanmäl dig från kursen

Kurs i hantering av självkritik i studier

Det finns flera olika anledningar till att vara självkritisk som är kopplat till dåligt mående. Ett förhållningssätt för att bli mindre självkritisk och på så vis må bättre är att utveckla sin compassion-muskel.

Compassion är detsamma som medkänsla. Det är en förmåga som innebär att ”vara uppmärksam på lidande och ha en motivation att försöka minska det, samt att vilja öka välmående”. Forskning har visat att odlandet av en medkännande version av oss själva sänker nivån av självkritik och därmed även stress och ångest. Den medkännande förmågan är medfödd men behöver tränas, precis som vi tränar vår kropp. 

I kursen tränar vi compassion genom olika övningar. Syftet är på sikt att kunna möta oss själva med en emotionell ton av värme, acceptans och omsorg när livet är svårt.

Kursen kräver deltagande vid samtliga tillfällen. När du anmält dig får du ett bekräftelsemejl med en självregistreringslänk till Canvas som du loggar in på och börjar bedriva dina självstudier inför och under kursen.

Datum: 30/9, 7/10, 14/10, 21/10, 28/10
Tid: 09.00–11.00
Plats: Studenthälsan, Sandgatan 3 i Lund

Anmälan för kursen Hantera självkritik i studier är stängd.

Avanmäl dig från kursen

Kurs för dig med talängslan: Våga tala

Känner du obehag, rädsla eller kanske oro långt i förväg när du ska hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller vara aktiv vid seminarier? Du kanske darrar på rösten eller blir skakig i kroppen när du håller presentation inför andra och upplever att du inte kan göra dig själv rättvisa? Du är inte ensam, så känner många studenter.

Våga Tala är till för dig som är student och vill komma till rätta med din talängslan. I Våga tala får du lära dig vad talängslan är, träna dig på att möta obehaget och få verktyg att hantera din talängslan med.

För att öva tillsammans med andra ses vi en gång i veckan för exponeringstillfällen. Teori och hemuppgifter får du via Canvas och det är viktigt att du förbereder dig för exponeringstillfällena. Vi uppmanar dig som deltagare att vara med varje vecka under den period du arbetar med kursen, cirka sex veckor, eftersom de praktiska övningarna i kursen är viktiga och ni som deltar är varandras publik och stöd. Varje tillfälle är 1,5 timme långt och deltagandet i gruppen är kostnadsfritt. Kursen ges fortlöpande under terminen på torsdagar kl. 15.00-16.30 med start 6/10.

Anmäl dig till kursen Våga tala

Avanmäl dig från kursen

Kurs i medveten närvaro/mindfulness

Är du nyfiken på att lära dig mer om medveten närvaro eller mindfulness? Vill du träna på att förhålla dig till dig själv och tillvaron på ett mer medvetet, närvarande och icke-dömande sätt? Kanske få hjälp att förhålla dig till ohjälpsamma tankar och känslor med mer distans och perspektiv? Forskning har visat att regelbunden mindfulness-träning bland annat kan vara hjälpsamt för att hantera stress, oro och nedstämdhet.

Kursen utgår från programmet MBKT/Mindfulness-baserad kognitiv terapi (enligt Segal, Teasdale & Williams), med grund i gammal beprövad meditationsträning. Gruppträffarna är upplevelsebaserade snarare än teoretiska. Vi kommer prova på olika mindfulness-övningar, reflektera tillsammans och sedan fortsätta träna på egen hand mellan kurstillfällena. För att få ut mesta möjliga av kursen bör man alltså vara beredd att lägga lite tid på övning mellan kurstillfällena.

Kursen ges i via Zoom och kräver deltagande vid samtliga tillfällen. Länk till Zoom skickas till dig via mejl när du anmält dig.

Vi återkommer med nya kursdatum under hösten 2022.

Grupper

Prokrastineringsgrupp

Studenthälsans prokrastineringsgrupp är till för dig som har svårt att organisera studierna eller som upprepat skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att minska prokrastinering och att komma i gång med studierna.

Gruppen löper över hela terminen. Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du som student kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn!

Innan du anmäler dig till gruppen vill vi att du ska ha läst vår information om prokrastinering och sett föreläsningsfilmen på samma sida, så att du har en bra grund att stå på för att kunna jobba med problemet.

Prokrastinering

Datum: Måndagar
Tid: 15.00–16.30
Plats: Gruppen träffas via Zoom

Anmäl dig till prokrastineringsgruppen

Avanmäl dig från gruppen

Stödgrupp vid utmattning/depression: Vägen tillbaka

Stödgruppen är till för dig som är eller nyligen har varit sjukskriven för utmattning/depression under studietiden. Gruppen riktar sig också till dig som kanske är på väg att bli sjukskriven. Syftet med gruppen är att få stöd i att komma tillbaka i studier.

Gruppen träffas varje vecka på måndagar. Inför eventuellt deltagande i gruppen kommer du först att bli uppringd och därefter bokas in för ett bedömningssamtal.

Anmäl dig till stödgruppen genom att boka en tid hos Studenthälsan

Gruppen tar in nya studenter cirka en gång i månaden.

Datum: Måndagar
Tid: 09.00–10.00
Plats: Gruppen träffas via Zoom

Metakognitiv gruppterapi (MCGT) för oro och ältande

Denna gruppbehandling baseras på boken Metakognitiv terapi för ångest och depression av psykologen Adrian Wells. Boken har utmynnat i effektiva behandlingar för ett antal olika psykiatriska problem.

Gruppbehandlingen för oro och ältande är en transdiagnostisk behandling som syftar till att komma åt en tankestil som kännetecknas av återkommande negativa tankar. Den teoretiska utgångspunkten är att repetitivt negativt tänkande är en transdiagnostisk process som ligger till grund för vanliga komorbida, känslomässiga svårigheter. Forskning på MCT-baserade behandlingar är lovande och visar på stora effekter. Effekterna gäller minskning i oro och ältande med motsvarande symptomreduktioner i ångest och depression mot slutet av behandlingen.

Behandlingen sker över 6 veckovisa sessioner på 2 timmar, med tillägg av en booster vid 2 månaders uppföljning. Behandlingen ges helt på engelska och är därmed tillgänglig för internationella likväl som svenska studenter. Aktivt deltagande under och mellan sessionerna är en förutsättning för deltagande.

Tänk på att du behöver även ha genomfört en bedömning hos en medarbetare från Studenthälsan innan du anmäler dig.

Boka en tid hos Studenthälsan

Gruppformatet innebär inte att du behöver vara personlig på ett självutlämnande sätt. Upplägget är strukturerat och liknar deltagande i en kurs. Tyngdpunkten kommer att ligga på att lära sig nya strategier för att hantera oro och ältande. Snarare än att undersöka enskilda negativa tankar eller personliga frågor. Genom ditt deltagande kommer du erbjudas en möjlighet att få större förståelse för dina problem. Du kommer också lära dig nya strategier för att hantera dem.

Tillfälle 1

Datum: 27/9, 4/10, 11/10, 18/10, 25/10, 1/11
Tid: Tisdagar 09.00–11.00
Plats: Studenthälsans lokaler, Sandgatan 3 i Lund
Språk: Engelska

Anmälan till tillfälle 1 är stängd.

Avanmäl dig från kursen

Tillfälle 2

Datum: 12/10, 19/10, 26/10, 9/11, 16/11 och 23/11
Tid: Onsdagar 09.00–11.00
Plats: Digitalt (Zoom)
Språk: Engelska

Anmäl dig till kursen MCGT

Avanmäl dig från kursen

Individuella insatser

Alcohol Skills Training Program (ASTP)

På Studenthälsan kan du gå en individuell alkoholutbildning kallad ASTP (Alcohol Skills Training Program). Där får du vid två besökstillfällen gå igenom dina alkoholvanor och förstå hur din kropp och hjärna reagerar på ditt drickande. Du får också lära dig nya tekniker för att få bättre kontroll på ditt alkoholintag. 

Anmäl dig till alkoholutbildningen ASTP

Individual Coping and Alcohol Intervention Program (ICAIP)

Om du vuxit upp med problematiskt drickande i din hemmiljö kan programmet ICAIP vara något för dig. Programmet ger dig förståelse för hur det är att växa upp i en sådan familj och hur den upplevelsen präglar dig som student.

I programmet ingår även ASTP – Alcohol Skill Traning Program där du får lära dig att du kan dricka alkohol på ett sätt som inte skadar dig, ifall du är orolig för din alkoholkonsumtion. Naturligtvis kan du som inte dricker alkohol ta del av programmet ICAIP.

Programmet ICAIP är 2 sessioner á 2 timmar, med en paus på 10 minuter per tillfälle. Det är cirka 3–4 veckor mellan tillfällena. Du får bland annat kunskap om beroende och uppväxt i missbruksmiljö, copingstrategier och hemuppgifter att göra. Programmet genomförs enskilt med en behandlare.

Anmälan till ICAIP är stängd.

Kontaktinformation

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77 (Ej tidbokning)

Telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Tidsbokning:

Boka en informationstid hos Studenthälsan

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Hitta Studenthälsan via Google Maps

För dig som pluggar på LTH eller Medicinska fakulteten:

Utöver Studenthälsan finns också stöd att få via kuratorerna på LTH eller Medicinska fakulteten.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

Information om kuratorn på Medicinska fakulteten

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se

Notera att Studenthälsan inte tar emot remisser från vårdgivare.