Fåglar som häckar i hålor anpassar sina ögon till mörker på bara en sekund

Två små fåglar sitter på en trädstam. Foto.
Hålhäckande fåglar, som undulaterna på bilden, är bra på att anpassa sina ögon till mörker. Foto: Dick Daniels.

En ny studie från Lund visar att fåglar, som regelbundet möter dramatiska ljusvariationer när de matar sina ungar i mörka bohålor, har förmågan att blixtsnabbt anpassa sina ögon till mörker.

Fåglar som häckar i trädhålor eller holkar utsätter sig regelbundet för stora växlingar i ljusintensitet. Under loppet av sekunder går de från att söka efter föda i fullt dagsljus till att mata sina ungar i en bohåla som ofta är flera tusen gånger mörkare. Precis som vi människor behöver fåglar lång tid – upp till ungefär 45 minuter – för att helt anpassa sina ögon till mörker efter att ha varit ute i dagsljus. Men i en ny studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the Royal Society B kan ett forskarlag visa att undulater, en fågelart som häckar i trädhålor i Australien, anpassar sig blixtsnabbt till sämre ljusförhållanden.

– Vi försökte efterlikna undulaternas naturliga miljö och tränade fåglarna att flyga från en ljus miljö in i en mörkare låda där de fick välja mellan olika bilder för att få en matbelöning. Genom att variera ljusstyrkan i lådan, och sedan studera hur detta påverkade fåglarnas val av bild, kunde vi dra slutsatser om fåglarnas synförmåga, säger Sandra Chaib, biolog vid Lunds universitet.

Resultaten visade att fåglarna kunde se kontraster i ljusintensitet lika bra oavsett om det var lite eller mycket mörkare i bohålan, vilket tyder på en snabb anpassning av ögonen till mörker. Det tar dock längre tid för fåglarna att anpassa sig till mörkret fullt ut och det skulle sannolikt förbättra deras syn ännu mer.

– Det förvånade oss att fåglarna inte tvekade och väntade längre på att ögonen skulle anpassa sig till de mörkaste förhållandena. I stort sett alla val skedde efter ungefär en sekund, säger Sandra Chaib.

Studien är den första som undersöker hur snabba ljusförändringar påverkar synförmågan hos fåglar. Resultaten är inte bara intressanta för hålhäckande fåglar utan har också bredare betydelse för forskningen om konsekvenserna av artificiell belysning på djur och deras beteende.

– Insikten om hur fåglar anpassar sina ögon till mörker är en viktig pusselbit för att förstå hur de fungerar och överlever i olika ljusförhållanden. Vår forskning kan bidra till en ökad medvetenhet om ljusföroreningar och hur de påverkar djurlivets välbefinnande, säger Sandra Chaib.

Studien publiceras i Proceedings of the Royal Society B, ”Fast visual adaptation to dim light in a cavity-nesting bird”.