Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grundkurs i service management

Kurs 30 högskolepoäng

Kollage av 4 olika bilder, bland annat med studenter.

Beskrivning

Är du driven, social och vill göra skillnad? Är du intresserad av service och tjänster? Är du osäker om du vill hoppa på ett program? Sök då till den fristående kursen "Grundkurs i service management", som både introducerar dig till ämnet och även till hur det är att studera på universitetet.

Om Service management

Service management är ett tvärvetenskapligt ämne som ger dig bred kunskap om ekonomi, organisation, marknadsföring och ledarskap i verksamheter där kundrelationer är viktiga.

Om kursen

Grundkursen ger dig en introduktion till ämnet och är uppdelad i fyra delkurser på vardera 7,5 högskolepoäng.

Delkurs 1 handlar om tjänsteperspektivet och hur viktigt det är med ett kundorienterat synsätt. Under delkurs 2 introduceras du till marknadsföring i tjänstesamhället och delkurs 3 handlar om konsumtion och konsumtionsbeteende.

Delkurs 4 är en branschspecifik kurs, som handlar om hälsa, retail eller turism och hotell, som är de tre inriktningarna på kandidatprogrammet i service management.  Som student på den fristående kursen ansöker du inför denna kurs till den inriktning du vill läsa.

Kort om varje inriktningskurs:

Hälsa: Du lär du dig om betydelsen av hälsa för en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv. Du läser även om hur synen på hälsa och hälsosektorn har utvecklats över tid.

Retail: Du läser om handelsbranschens framväxt och villkor. Digitalisering är i fokus, men även social och miljömässigt hållbar utveckling.

Turism och hotell: Du får kunskap om betydelsen av en hållbar besöksnäring. Du läser även om centrala begrepp som mobilitet, plats, identitet och värdskap.

Fortsatta studier inom program

Du läser kursen tillsammans med studenterna på första terminen av kandidatprogrammet i service management. Är du därefter intresserad av att läsa vidare på kandidatprogrammet i service management kommer det finnas möjlighet att söka till senare del av program i samband med ansökan till delkurs 4. Urval görs utifrån platstillgång, samt aktuella antagningsmeriter vid höstens antagningsomgång.
Bredden i kandidatprogrammet inom service management gör att du kan arbeta inom många olika branscher, verksamheter och yrken. Utbildningen ger dig möjlighet att jobba i privat, offentlig och ideell sektor. Många av våra tidigare studenter har idag en yrkesroll inom ekonomi, marknadsföring, kundrelationer, HR, produktutveckling, ledning, styrning eller specialist etc.

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Institutionen för tjänstevetenskap

Besöksadress
Universitetsplatsen 2, Helsingborg

Postadress
Box 882, 251 08 Helsingborg

+46 42 35 66 20

http://www.ses.lu.se

Veronica Åberg

Studievägledare

+46 42 35 66 22

veronica [dot] aberg [at] ses [dot] lu [dot] se

Annika Permevik

Studievägledare

+46 42 35 65 77

annika [dot] permevik [at] ses [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Urval

Platserna fördelas enligt följande: Betyg 34%, Högskoleprov 34% och antal tidigare högskolepoäng vid sista anmälningsdag (upp till 165) 32%. Vid lika meritvärde görs urval på högskoleprovet. Om det också är lika görs urval med lottning.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2024

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

2 september 2024 - 19 januari 2025

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperHT 2024
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)*
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)*
Folkhögskolebetyg (BF)*
Högskoleprovet (HP)*

Totalt antal antagna

Höstterminen 2024 - 50 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Grundkurs i service management är 57 500 SEK.

Möt våra tidigare studenter