Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grundkurs i service management

Kurs 30 högskolepoäng

Beskrivning

Tycker du att Service managementprogrammet låter spännande? Men är osäker om du vill hoppa på ett program? Sök då till den fristående kursen "Grundkurs i Service management", som både introducerar dig till ämnet och även till hur det är att studera på universitetet.

Service management är ett tvärvetenskapligt ämne som ger dig bred kunskap om ekonomi, organisation, marknadsföring och ledarskap i verksamheter där kundrelationer är viktiga.

Om kursen

Grundkursen ger dig en introduktion till ämnet och är uppdelad i fyra delkurser på vardera 7,5 högskolepoäng.

Delkurs 1 handlar om tjänsteperspektivet och hur viktigt det är med ett kundorienterat synsätt. Under delkurs 2 introduceras du till marknadsföring i tjänstesamhället och delkurs 3 handlar om konsumtion och konsumtionsbeteende.

Delkurs 4 är en branschspecifik kurs, som handlar om hälsa, retail eller turism och hotell, som är de tre inriktningarna på kandidatprogrammet i service management.  Som student på den fristående kursen ansöker du inför denna kurs till den inriktning du vill läsa. Urval görs utifrån platstillgång, samt aktuella antagningsmeriter vid höstens antagningsomgång.

Kort om varje inriktningskurs:

Hälsa: Du lär du dig om betydelsen av hälsa för en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv. Du läser även om hur synen på hälsa och hälsosektorn har utvecklats över tid.

Retail: Du läser om handelsbranschens framväxt och villkor. Digitalisering är i fokus, men även social och miljömässigt hållbar utveckling.

Turism och hotell: Du får kunskap om betydelsen av en hållbar besöksnäring. Du läser även om centrala begrepp som mobilitet, plats, identitet och värdskap.

Fortsatta studier inom program

Du läser kursen tillsammans med studenterna på första terminen av kandidatprogrammet i service management. Är du därefter intresserad av att läsa vidare på kandidatprogrammet i service management kommer det finnas möjlighet att söka till senare del av program i samband med ansökan till delkurs 4.

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen
Tjej sitter vid ett fönster och pluggar

Följ våra studenter på Instagram

Kontakt

Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Besöksadress
Universitetsplatsen 2, Helsingborg

Postadress
Box 882, 251 08 Helsingborg

+46 42 35 66 20

http://www.ism.lu.se

Veronica Åberg

Studievägledare

+46 42 35 66 22

veronica [dot] aberg [at] ism [dot] lu [dot] se

Annika Permevik

Studievägledare

+46 42 35 65 77

annika [dot] permevik [at] ism [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4/A4)

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 34 %, Högskoleprov: 34 %, Akademiska meriter (APGR): 32 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

30 augusti 2021 - 16 januari 2022

Ansökan

Stängd för anmälan

UrvalsgrupperHT 2021
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI)16,51
Gymnasiebetyg med komplettering (BII)15,96
Folkhögskolebetyg (BF)-
Högskoleprovet (HP)0,60
Akademiska poäng på grundnivå (APGR)45,0

Totalt antal antagna

Höstterminen 2021 - 40 st

- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen

Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Grundkurs i service management är 50 000 SEK.