Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Service management, Retail - Kandidatprogram

Program 180 högskolepoäng · 3 år · Kandidatexamen

Tre olika bilder föreställande kläder och studenter. Fotokollage.

Beskrivning

Är du nyfiken på utmaningar för handeln? Vill du arbeta strategiskt i en kundnära bransch som omfattar butiker, stadskärnor, köpcentra, kedjor och e-handel? Detaljhandeln förändras snabbt och utmaningar som digitalisering, internationell konkurrens, hållbarhet, samhällsansvar och förändrade förutsättningar att handla ställer nya krav. När du läser inriktningen Retail får du kunskaper och verktyg för att kunna arbeta strategiskt med att utveckla morgondagens detaljhandel på ett innovativt och ansvarsfullt sätt.

Om programmet

Service management är utbildningen för dig som är driven, social och vill göra skillnad. Du får bred kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring men också fördjupad kunskap genom den inriktning du väljer. Programmet är inriktat på branscher som fokuserar på kunder och tjänster och denna kombination ger dig en unik profil. Du får spetskunskaper för att kunna arbeta kundfokuserat, bygga kundrelationer och förstå konsumentbeteenden. Du lär dig också att utveckla personalstrategier och vad som är hållbart ledarskap. Efter tre år har du en förmåga att förstå hur alla delar i en tjänsteverksamhet hänger samman och blir väl rustad för ditt framtida arbetsliv. 

Kandidatprogrammet i service management består av tre olika inriktningar: Hälsa, Retail och Turism och hotell, som du väljer redan när du söker. Under den femte terminen kan du själv välja vilka kurser du vill läsa, antingen vid Lunds universitet, annat lärosäte i Sverige eller utomlands. Det finns också möjlighet att välja en praktikkurs under denna termin. 

Efter utbildningen

Programmets bredd gör att du kan arbeta i många olika branscher och verksamheter. Tidigare studenter som läst inriktningen Retail arbetar exempelvis som inköpsansvarig, marknadsförare, ekonomer, projektledare, e-handelsansvarig, social media manager, produkt/tjänsteutvecklare, försäljningschef.

Efter din kandidatutbildning kan du fortsätta läsa masterprogrammet i service management, som erbjuder fem olika inriktningar.

 

Se film om att läsa service management

Programmets innehåll

Kandidatprogrammet i service management består av tre olika inriktningar: Retail, Hälsa och Turism & Hotell, som du väljer redan när du söker. Innehållet i programmet består främst av kurser i service management som läses gemensamt med samtliga inriktningar. Varje läsår läser du även inriktningsspecifika kurser. Under utbildningens senare del finns möjlighet till valbar kurs/praktikkurs/utbytesstudier.

 

Cirkeldiagram. Service Management 75%. Retail 25%.

År 1

Du inleder dina studier med en grundkurs i service management, som ger dig en bred introduktion till ämnet. Du lär dig om tjänsteperspektivet, ett kundorienterat synsätt, marknadsföring i tjänstesamhället samt konsumtion och konsumtionsbeteende.
Under hösten introduceras du också till din valda inriktning, retail, och läser om handelsbranschens framväxt och villkor. Digitalisering är i fokus, men även social och miljömässigt hållbar utveckling.

Vårterminen startar med samhällsekonomi och sedan följer en kurs i redovisning och ekonomistyrning. Det första året avslutas med en introduktionskurs i organisation och organisering av tjänsteverksamheter.

År 2

Under andra läsåret bygger du vidare på din förståelse för arbetet med att leda och utveckla tjänsteverksamheter med kunden i centrum, du läser även en metodkurs och skriver en uppsats inom din inriktning. Höstterminens kurs handlar om ledning och styrning. Här läser du om ledarskap, medarbetarskap och personalledning, samt fokuserar på strategi och tjänsteutveckling.

Under vårterminen lär du dig olika metoder för att samla in och analysera ett material, göra en vetenskaplig undersökning och skriva en akademisk uppsats. Terminen avslutas med ytterligare en inriktningkurs, där du utvecklar din förståelse för retailbranschens specifika villkor.

År 3

Här ges du möjlighet att skapa din egen profil på utbildningen. Under höstterminen kan du välja att läsa valfria kurser på engelska vid institutionen och/eller fristående kurser vid Lunds universitet eller andra lärosäten. Du kan också välja att kombinera dina studier med vår praktikkurs på 15 högskolepoäng alternativt söka till utbytesstudier under hela terminen.

Din sista termin på utbildningen inleds med en inriktningkurs där du får ta del av den senaste forskningen inom retailbranschen. Under våren skriver du också ett examensarbete med utgångspunkt i en forskningsfråga inom service management som du är intresserad av.

Läs vanliga frågor och svar om programmet på ism.lu.se

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen
Personer går uppför trappa

Jobb efter utbildningen

Läs mer på ism.lu.se

Tjej sitter vid ett fönster och pluggar

Följ våra studenter på Instagram

Kontakt

Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Besöksadress
Universitetsplatsen 2, Helsingborg

Postadress
Box 882, 251 08 Helsingborg

+46 42 35 66 20

http://www.ism.lu.se

Veronica Åberg

Studievägledare

+46 42 35 66 22

veronica [dot] aberg [at] ism [dot] lu [dot] se

Annika Permevik

Studievägledare

+46 42 35 65 77

annika [dot] permevik [at] ism [dot] lu [dot] se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4/A4)

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 66 %, Högskoleprov: 34 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Start Höstterminen 2021

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På svenska

Studieperiod

30 augusti 2021 - 9 juni 2024

Ansökan

Stängd för anmälan

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Service management, Retail - Kandidatprogram är 300 000 SEK.