LU Futura presenterar: Martin Hansen

Porträttbild
Martin Hansen, studentrepresentant. Foto: Kennet Ruona

När deltagarna i Lunds universitets tankesmedja LU Futura träffades för första gången sensommaren 2018 var ämnet för dagen givet – vilka är de stora framtidsfrågorna och hur kan forskningen bidra? Så här svarade Martin Hansen, studentrepresentant.

Vilka framtidsfrågor ligger dig särskilt varmt om hjärtat?

– På nära håll kan vi se ökade sociala klyftor i Sverige och hur artificiell intelligens på ett genomgripande sätt kommer att förändra förutsättningarna på arbetsmarknaden.

– Jag tycker att LU Futuras arbete på något sätt bör ta avstamp de 17 globala målen för hållbar utveckling som finns i agenda 2030. Särskilt viktigt tycker jag är att koppla samman mål 1, 8 och 17. De handlar om att avskaffa fattigdom, att verka för anständiga arbetsvillkor och en inkluderande och långsiktig ekonomisk tillväxt samt en återupplivning av ett globalt partnerskap.

Varför tror du att frågorna är betjänta av ett tvärvetenskapligt angreppssätt?

– De här målen hänger tätt samman och kräver tvärvetenskap av forskare som sig an dem. Jag tror att en ny miljö med ny kultur som LU Futura kan underlätta för forskare att ta ut svängarna och tänka brett.

Om Martin Hansen

Har varit ordförande för Samhällsvetarkåren och nu senast för Lunds universitets studentkårer.

Planerar läsa en master i statsvetenskap.

Om LU Futura

LU Futura - Lunds universitets tvärvetenskapliga tankesmedja för framtidsfrågor

LU Futura är Lunds universitets tvärvetenskapliga tankesmedja för framtidsfrågor.

Mer om LU Futura