Ja från regeringen till projektering för renovering av Universitetshuset

Bild på universitetshuset i snölandskap
Foto: Kennet Ruona

Regeringen har sagt ja till 55 miljoner kronor till projektering för renovering och utveckling av universitetshuset i Lund. Nu påbörjar Statens fastighetsverk projektering för renoveringen och utvecklingen av byggnaden.

Texten kommer från Statens fastighetsverks pressmeddelande:

Det blir en genomgripande renovering, men med målet att behålla och återta så mycket som möjligt av universitetshusets kulturhistoriska karaktär så att den unika miljön bevaras och kommer fler till del.

– Vi är glada över att ha fått regeringens medgivande. Universitetshuset tillhör de allra finaste av de statliga byggnadsminnen som SFV förvaltar, och är en central symbol för universitetet. Vi ser verkligen fram emot att ta oss an projektering och att så småningom kunna välkomna studenter och allmänhet till ett öppet och välkomnande hus och en fantastisk miljö, säger Ingrid Eiken Holmgren, generaldirektör för Statens fastighetsverk.

Ska fungera i minst 50 år

Målet är att universitetshuset ska fungera utan större ombyggnader i minst 50 år efter renoveringen. Och det är en hel del som nu ska göras; ventilationen förbättras för att ge bättre luft och inomhusklimat och i stort sett alla tekniska system byts ut. Den fysiska tillgängligheten liksom arbetsmiljön ska förbättras. Dessutom tillkommer en del nya funktioner för att universitetshuset ska vara ett självklart centrum för Lunds universitet och vara tillgängligt och välkomnande för studenter, anställda och besökare.

Flexibla lokaler för undervisning

I förstudien har Statens fastighetsverk arbetat utifrån ett program från Lunds universitet med en prioriteringslista över vilka funktioner som kan finnas i huset. Byggnaden ska behålla sin funktion som platsen för universitets viktiga ceremonier och möten. Det som också blir sig likt är att huset till viss del kommer att innehålla kontorslokaler. Till de nya funktionerna som föreslås i förstudien hör reception, flexibla lokaler för undervisning och seminarier, och studieplatser.

– Jag är väldigt nöjd med beslutet som möjliggör att vi kommer ett steg närmare en välbehövlig renovering. Planerna för universitetshuset är väl genomtänkta och målet är att huset, när det är färdigrenoverat, åter igen kommer att kunna stå öppet för studenter, medarbetare, besökare och lundabor. Universitetshuset är inte bara en viktig byggnad för universitetsplatsen och Lundagård, utan också en samlad symbol för hela universitetet, säger Erik Renström, rektor vid Lunds universitet.

Nu väntar upphandling av arkitekt och andra konsulter för projektet som beräknas ta mellan fem och sex år att genomföra. ­­

Statens fastighetsverks pressmeddelande