Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den självutnämnde martyren - Våldets och religionens roller i skildringen av aidssjukdom i Hervé Guiberts självbiografiska roman À l’ami qui ne m’a pas sauvé la vie

Författare

  • Felix Krausz Sjögren

Summary, in Swedish

I den semi-självbiografiska "À l’ami qui ne m’a pas sauvé la vie" skriver Hervé Guibert, som en av de första i Frankrike, offentligt om sin aids. Han avslöjar bland annat att filosofen Michel Foucault dog i sjukdomen. Guibert blev känd tack vare detta avslöjande men också på grund av sin mycket ärliga beskrivning av att leva med denna dödsdom. I undersökningen tittar jag närmare på hur Guibert gör detta med hjälp av våldsmetaforer och religiösa symboler. Jag applicerar resonemanget i Susan Sontags kända essäer om metaforer kring sjukdom på Guibert och ställer hans användning mot hennes. Där hon vill förkasta våldsmetaforen, anammar han den för att göra sig själv till ett starkare subjekt. Religionen använder Guibert som ett verktyg för att, på ett mer uthärdligt sätt, närma sig döden och titta den i vitögat.

Publiceringsår

2024

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Hervé Guibert
  • Guibert
  • AIDS
  • HIV
  • Frankrike
  • Foucault
  • självbiografi
  • våldsmetafor
  • religiösa symboler
  • våld
  • religion
  • 1980-tal
  • 1990-talet
  • Paris
  • cancer

Handledare

  • Erik Zillén (Associate Professor)