Demokratiparadoxen

Bildkollage av framsidan på boken Demokratiparadoxen och författaren Tommy Andersson

I Demokratiparadoxen redogör Tommy Andersson noggrant och nyfiket för några av de paradoxer som finns i de demokratiska systemen. Även om det demokratiska styrelseskicket är att föredra så finns det en rad paradoxer som länge har sysselsatt matematiker, filosofer och politiker.

Det finns flera begränsningar och paradoxer som gör att det inte är helt enkelt att utforma demokratiska röstregler. Vad händer exempelvis när de alternativ som fins inte återspeglar det väljarna vill ha? En annan utmaning handlar om hur valutgången påverkas av beslut som ändringar i hur valdistrikt utformas, något som kan leda till att beslut går emot vad en majoritet av de röstberättigade faktiskt röstat för.

Boken fokuserar på de detaljer som avgör utfallet av val och omröstningar utifrån spelreglerna och de röster som avläggs. Tommy Andersson använder sig av exempel från olika delar av världen där alltifrån Adof Hitler till afrikanska bufflar figurerar.

–Även om demokrati som beslutsform är det enda moraliskt rätta systemet så ska man inte inbilla sig att det är lätt att bestämma vem som vinner ett val eller en omröstning bara för att folk går och röstar. De flesta system har sina fördelar, men alla har sina nackdelar. Jag vill påverka medvetenheten om det eftersom jag tror att det är bra för demokratin på sikt, säger Tommy Andersson, professor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Boken kommer att finnas tillgänglig i butik och på nätet från och med den 17 april. Den 16 maj finns Tommy på plats på Ekonomihögskolan för intervju och boksamtal.

Plats:Tegstamsalen Holger Crafoords Ekonomicentrum EC3.

Tid: Samling kl 17.15. Boksamtal och livesändningen börjar kl 17.30.