Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentfilmer frigör tid till diskussion i klassrummen

Studenter som medproducenter i digital undervisning var något som togs upp i flera goda exempel på LU:s högskolepedagogiska utvecklingskonferens.
LUM gjorde ett nedslag bland läkarstudenter som lär sig anatomi tillsammans med studenter från flera världsdelar.

På den utvecklingspedagogiska konferensen pratade bland andra neurofysiologen Marcus Granmo om hur läkarstudenter lär sig anatomi med hjälp av filmer och en internationell, interaktiv kunskapsbank.

Vartannat år kraftsamlar Lunds universitet runt nya pedagogiska grepp och idéer genom en högskolepedagogisk utvecklingskonferens. I år stod LTH och deras högskolepedagogiska enhet Genombrottet värd i samarbete med det universitetsövergripande Centre for Educational Development, CED.

Programmet var späckat med ett 30-tal programpunkter att välja emellan. I vimlet träffade vi Marcus Granmo, neurofysiolog som skulle prata om hur läkarstudenter lär sig anatomi med hjälp av filmer och en internationell, interaktiv kunskapsbank tillsammans med kollegan Fredrik Bengtsson.

– Läkarstudenterna ska lära sig 1500 namn på korrekt latin – in till det minsta lilla benet i innerörat. Vi vill inte använda lärarledd tid till att stå och peka på olika ställen i kroppen och säga det latinska namnet. Därför har vi låtit äldre läkarstudenter spela in ett 70-tal korta filmer där de går igenom anatomin, bit för bit. När vi träffar studenterna så är de redan förberedda och vi kan ”flippa klassrummet”, låta tiden ägnas åt problemlösande undervisning, analys och diskussion.

Att filmerna är korta menar Marcus Granmo är väsentligt eftersom studenternas uppmärksamhetsspann är kort.

– Tillgänglighet är också viktigt, det får inte vara många klick bort. De ska kunna sitta på bussen till Malmö och beta av ett par anatomifilmer.

Journaliststudenter stod för filmningen, och ytterligare två app-kunniga läkarstudenter byggde en mobilapp. I mobil-appen finns allt digitalt material till termin två samlat.

– Studenterna är medproducenter och det är bra, enkelt, billigt och kul! Vi ser också när de examineras att de har lärt sig lite mer, särskilt de svagare studenterna höjer sig.

Filmerna är en del av ett större digitalt arbetssätt där Lunds universitet samarbetar med flera engelskspråkiga universitet som ligger långt fram när det gäller nya undervisningsgrepp. Vad en läkarstudent ska kunna i anatomi är detsamma i många länder. Därför deltar LU:s studenter i den internationella frågebanken Peerwise, där studenter från olika universitet hjälper varandra med anatomifrågor, eller tävlar mot varandra för skojs skull. Tillsammans med andra universitet håller LU på att samla material och bygga upp ett helt digitalt bibliotek för anatomi. De svensktalande filmerna ska nu få engelsk textremsa, så att de kan användas i andra länder.

– Det blir ett knytkalas. Vi kan plocka de bästa bitarna från olika universitet. Till exempel dissekerar vi inte människor, men det gör andra universitet och det kan våra studenter dra nytta av.

Vad tycker du själv om den högskolepedagogiska utvecklingskonferensen?

– Det är alltid stimulerande och intressant att se vad andra på universitet gör!

Text: Jenny Loftrup

Foto: Gunnar Menander