Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Teater som demokratilabb

Fotografi på händer i luften.
Studien tar sin avsats i en växande diskussion inom samtida teaterstudier om publikens roll som aktiv deltagare snarare än passiv åskådare. Foto: Privat

Kan teater användas för att skapa demokratiskt engagemang? Teaterregissören och dramatikern Jörgen Dahlqvist står bakom en avhandling om hur teater kan fungera som ett slags demokratiskt laboratorium.

I avhandlingen beskriver Jörgen Dahlqvist hur teater kan användas för att stärka demokratin. Han har som en del av forskningsprojektet skapat föreställningen “Skapa Demokrati” där publiken aktivt delta i samtal om demokratiska värderingar. 

Även föreställningen ”Monument” har använts som underlag till studien. Genom uppsättningen undersöker Jörgen Dahlqvist hur visar hur teatern kan ta plats i det offentliga rummet, vara tillgänglig för fler, och bidra med strategier för hur teaterinstitutioner kan bli mer inkluderande. 
 
– I ”Skapa Demokrati” bjuds publiken in att tillsammans skapa en demokrati, där de får diskutera, förhandla och reflektera över frågor som: Vad är demokratins kärnvärden? Vem får egentligen vara en del av en demokrati? Och hur tolkar vi rättigheter i praktiken? säger Jörgen Dahlqvist.

Föreställningen blir teatern till en plats där publiken får utöva demokrati. De övar på att lyssna, uttrycka sig, och tänka tillsammans.  

– Avhandlingen visar att teater kan vara mer än scenkonst. Mitt projekt visar att teater kan vara ett slags demokratiskt laboratorium, där det är möjligt att prova idéer och hitta nya sätt att förstå samhället och varandra, säger Jörgen Dahlqvist. 

Inom samtida teaterforskning pågår enligt Jörgen Dahlqvist ett skifte där publiken bjuds in som aktiva som aktiv deltagare snarare än passiv åskådare. 

– I en tid där demokratin inte längre kan tas för given behövs nya former för delaktighet. Min forskning visar att teatern kan bidra till detta, säger Jörgen Dahlqvist.  

Om studien

Studien tar sin avsats i en växande diskussion inom samtida teaterstudier om publikens roll som aktiv deltagare snarare än passiv åskådare. Forskningen utvecklar ett format som kombinerar interaktiv dramaturgi med deliberativ metodikEnkelt uttryckt att människor pratar med varandra på ett öppet och respektfullt sätt för att tillsammans komma fram till bra beslut eller förstå olika perspektiv. Modellen är inspirerad av demokratiforskare som James Fishkin​ och Jürgen Habermas.  

Studien i korthet

  • Studien visar att teater kan främja demokratisk dialog och medborgarengagemang genom att involvera publiken aktivt i scenkonsten, snarare än som passiva åskådare.
  • Genom deltagande i konstnärliga processer utvecklas demokratiska färdigheter och en känsla av ansvar och medborgarskap hos deltagarna.
  • Genom en digital ljudvandring med berättelser från olika samhällsgrupper användes scenkonst för att ge röst åt marginaliserade perspektiv och skapa en inkluderande dialog om samhällets framtid.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.