Akutläge öppnar för unikt magasin

Kvinna tittar in under en tavla.
Annie Lindberg inspekterar Skissernas museums överfulla magasin där hyreskontrakten håller på att gå ut. Foto: Johan Persson

Konst samsas med arkeologi när Skissernas museum och Historiska museet ska flytta miljontals magasinerade skatter till ett öppet magasin vid Kunskapsstråket. Packningen pågår. Flytten kommer att göra de unika föremålen långt mer tillgängliga än de är i dag.

– Det blir en oerhörd vitamininjektion i synen på vårt materiella kulturarv och hur vi betraktar konst och arkeologi. Det är något helt nytt som universitetet skapar vad gäller möjligheter till interaktioner mellan besökare, studenter och forskare från olika discipliner. Jag har inte sett paralleller någon annanstans i Europa, säger Per Karsten, före­ståndare för Historiska museet.

Fynd förstörs i otäta arkiv

Bakgrunden till det nya magasinet är att nuvarande magasinsbyggnader inte håller måttet. I ett stort plåtskjul på Gastelyckan förvarar Historiska museet omkring elva miljoner arkeologiska fynd och risken att de skadas är stor. Bara i år har det regnat in flera gånger och ett antal föremål har förstörts. Omkring två tredjedelar av ­föremålen ­behöver registreras och packas om för att över­huvudtaget klara av en framtida flytt.

Överfulla hyllor i ett arkiv.
Det är minst sagt fullt i Skissernas museums magasin. Foto: Johan Persson

Skissernas museum förvarar skisser och modeller i ett par magasin i Lund. Även om det inte regnar in i magasinen är läget akut, berättar Annie Lindberg som är tillförordnad föreståndare för Skissernas museum.

– Hyreskontrakten är på väg att gå ut och magasinen är överfulla. Många skisser förvaras så som de kom in till oss. Det var ju arbetsmaterial för konstnären och tio ­eller fler jättestora skisser kan vara rullade tillsammans. De riskerar att förstöras om vi inte packar om dem och rullar varje enskild skiss på ett syrafritt papprör med syrafritt ­omslag. Förvaringsutrymmet som vi ­behöver sväller något oerhört när vi packar om.

Ständigt växande samlingar

Både Skissernas och Historiska museets samlingar växer år för år. Historiska museet kan inte neka utan måste ta emot arkeologiska föremål från södra Sverige, ett ansvar som enligt Per Karsten leder till att samlingarna växer med mellan 8 och 15 kubikmeter varje år. Flytten till det nya öppna magasinet är planerad till 2026–2027. Den nya byggnaden har en horisont på cirka 20 år. Efter det kan det behövas ännu mer utrymme.

Gammalt krucifix av trä.
Kyrklig konst i Historiska museets magasin. Foto: Lovisa Dal

Per Karsten och Annie Lindberg menar att det nya magasinet är så mycket mer än förvaring. Det är ny forskningsinfrastruktur med platser för forskare, kontor, utrymme för undervisning, ateljéer för foto och konservering, verkstäder och öppna visningsbara ytor. Totalt rör det sig om 4000 kvadratmeter varav 2000 kvadratmeter magasin. Byggnaden ska vara helt klimatanpassad för att skydda skisser och arkeologiska före­mål. Planen är också en stor, välkomnande entré med mycket ljusinsläpp och plats att visa föremål.

Inget nytt museum

De båda museicheferna betonar dock att det inte handlar om ett nytt museum. Delar av de magasinerade samlingarna kommer att visas för allmänheten, men bara för bokade besök.

– Forskarna kommer att få full tillgänglighet till samlingarna. Det har de inte nu, men det får de efter flytten, säger Annie Lindberg.

Per Karsten berättar att Historiska museets utlåningsverksamhet stängs från och med nästa år och öppnar igen när föremålen är på plats i det nya magasinet.

Kvinna i ett överfullt arkiv med konst.
Annie Lindberg i Skissernas museums arkiv. Foto: Johan Persson

– Vår utlåning till forskare, både i Sverige och andra länder, är jätteviktig, men vi måste stänga de här åren. Undantaget är Lunds universitet som finansierar vår verk-samhet. Vi ska i möjligaste mån hålla öppet för interna forskarbesök från LU under resans gång, annars påverkas undervisning och utbildning alldeles för mycket.

Kostnaderna för det nya magasinet ökar i takt med inflationen och i höst går Skissernas och Historiska museet ut i en donationskampanj. Teknisk utrustning och inredning i det nya magasinet beräknas kosta cirka 48 miljoner kronor och allt är inte finansierat. Förhoppningen är att kampanjen ska lösa det. Dessutom saknas ett par miljoner kronor per år till hyran, pengar som musei­cheferna hoppas att LU bidrar med.