Varför vill du att fler studenter ska utbilda sig mer tvärvetenskapligt?
– För att framtidens studenter kommer att behöva mer ämnesövergripande och generisk kunskap. De ska kunna verka för en bättre värld, samtidigt som omvärlden blir allt mer komplex och ny kunskap blir gammal i allt snabbare takt. Vi har press på oss att utbilda för första jobbet, men vi måste utbilda individen för hela livet.
Hur menar du då?
– Vi menar att samhället idag har blivit för indelat i stuprör och att studenterna måste få verktyg för att klara snabba omställningar. Jag har jobbat utanför akademin i tjugo år och sett hur man måste närma sig så kallade ”wicked problems”, stora samhällsutmaningar, som till exempel klimatförändringar, global hälsa, integration och populism från flera olika perspektiv – och då behövs en multidisciplinär bildning.
Redan idag läser minst fyrtio procent av studenterna vid Lunds universitet vid två fakulteter – räcker inte det?
– Nej, vi vill öka antalet betydligt. Idag är det betydligt lättare för en LTH-student att läsa en språkkurs än för studenter inom humaniora att läsa en kurs i teknik eller naturvetenskap. Det är något vi vill jobba med systematiskt – att ge studenter samma möjligheter att läsa en kurs utanför sitt ämne.
Hur ska det gå till?
– Det finns olika vägar att gå. Ett förslag är att skapa en palett med tvärvetenskapliga kurser som kan intressera många. Till exempel på Berkeley i USA har hälften av studenterna valt att gå en sådan kurs i AI. Andra tänkbara teman för kurser är ledarskap, förändringskunskap, etik och hållbarhet – social, ekologisk och ekonomisk. Våra program skulle också kunna öppna ”fönster”, exempelvis terminer för fristående kurser på andra fakulteter. Men det här är bara några tänkbara varianter. Utbildningsnämnden kommer att arbeta vidare med frågan och formulera förslag.
Det pratas om ett Pufendorf för utbildning?
– Ja, och om att skapa ett nätverk av duktiga lärare som är intresserade av att skapa kurser som riktar sig till en bredare målgrupp studenter. Det hade varit intressant att fundera vidare kring hur ett Pufendorf kring för utbildning skulle kunna utformas. Vi vill också avsätta riktade centrala medel för att stimulera samarbeten runt undervisning över fakultetsgränserna.