Vad som upplevs som bra och dåligt varierar från person till person och upplevelserna kan variera över tid.
– Att något blir bättre eller sämre är ju ett subjektivt mått. Normer ändras över tid och det som upplevs som självklart idag kanske inte är det i framtiden. Till exempel att äta stora mängder kött eller att flyga ofta och långa sträckor, säger Jamil Khan.
Jamil Khan är lektor i miljö- och energisystem vid LTH, Lunds universitet och forskar om hur olika styrmedel kan göra städer och transporter mer klimatvänliga så att Sverige kan nå klimatmålet om nollutsläpp på växthusgaser år 2045.
Tar vi uppdraget att sänka utsläppen på allvar, lär det ske ett skifte i synen på vad utemiljön i staden är till för, bedömer Jamil Khan.
Ett gemensamt vardagsrum
Om det i den urbana miljön idag finns ett fokus på transporter – att på olika sätt enkelt kunna ta sig mellan platser med bil och buss – pekar forskningen på att utrymmena mellan byggnader alltmer betraktas som en plats att vistas i. Som ett utökat vardagsrum.
För att nå nollutsläpp får fossildrivna fordon ofrånkomligen en mer undanskymd roll. Även om elbilen slår igenom kvarstår problem med trängsel i städer. Och nya problem tillkommer med batteriernas beroende av miljöskadliga metaller. Mycket talar därför för att bilen kommer användas mer sällan och på ett annat sätt i framtiden.
Till skillnad från vad många tror behöver grönblåa städer inte bli så dyra
Vägarna i staden reserveras istället för cyklister och gångtrafikanter och viss kollektivtrafik, bedömer flera experter.
Majoriteten av stadsbor får därför se till att använda muskelkraft, till gagn för hälsan, medan transporter i innerstaden reserveras för utryckningsfordon och personer med begränsad rörlighet såsom äldre, funktionshindrade och barn.
Nå det mesta på max en kvart
När bilframkomligheten begränsas förändras även stadsplaneringen, enligt Jamil Khan.
– Det pratas ibland om 15-minutersstaden som ett mål. Det betyder att boenden ska kunna nå visst basalt utbud med gång eller cykel på max en kvart. Livsmedelsaffärer så klart, men även idrottsaktiviteter, grönområden, frisör, vårdcentral och caféer.
För större städer kan det innebära att stadsdelarnas publika mötesplatser vitaliseras. Dagens utkantstorg med bedagad pizzeria och livsmedelsbutik får ett mer varierat utbud.
Jamil Khan får medhåll av Johanna Alkan Olsson som forskar på hållbar omställning vid Lunds universitet.
– När man konkret tittar på frågan om stadsplanering upptäcker man att det finns så många fördelar med att planera staden för mindre trafik. Renare luft, mindre buller och säkrare trafikmiljö, säger Johanna Alkan Olsson.