Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tros- och livsåskådningsvetenskap: Etik, identitet och lärande

Kurs 7.5 högskolepoäng

Beskrivning

I kursen analyserar och diskuterar du etiska problem och synsätt samt frågor om identitet. Ämnesdidaktik är integrerad i alla delmoment med reflexion, diskussion och övningar som handlar om lärar- och elevroller, lärandemål, lärande, undervisning samt examination.

Kursen innehåller två delmoment:

  • Etikdidaktik behandlar olika sätt att identifiera, analysera och ta ställning i moraliska frågor. Redskapen är moraliska begrepp och teorier samt kunskap om moraliska och religiösa traditioner. Övningar görs med moraliska frågor från vardags- och samhällslivet och från situationer som kan uppkomma i skolan. Samordnat med detta reflekteras över etikdidaktikens frågor. Hur kan begrepp och modeller introduceras i skolans undervisning för att tydliggöra etiska problem, vara till hjälp för ställningstaganden och argumentation samt för att skapa förståelse för att människor har olika värderingar?
     
  • Didaktiska perspektiv på identitet behandlar olika sätt att se på människors identitet och vad identitetsproblem kan innebära. Frågor som ställs är hur människors identitet formas av sociala och kulturella normer, media och populärkultur samt av hållningar i livsfrågor av existentiell betydelse. Den ämnesdidaktiska reflektionen handlar om samspelet mellan konkretion och teori i undervisningen samt om hur den mångfacetterade frågan om identitet kan perspektiveras på sätt som elever kan känna igen och som utvecklar tänkande och förhållningssätt.

Stängd för anmälan

Alla utbildningstillfällen

Kontakt

Centrum för teologi och religionsvetenskap

Besöksadress
Helgonavägen 3, LUX - Hus B, Lund

Postadress
Box 192, 221 00 Lund

https://www.ctr.lu.se/

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 30 högskolepoäng eller motsvarande.

Urval

Samtliga behöriga som sökt i tid får plats.

Anmälan & antagning

Start Vårterminen 2022

Dagtid Lund, deltid 50%

På svenska

Studieperiod

17 januari 2022 - 22 mars 2022

Ansökan

Stängd för anmälan

Anmäl dig via antagning.se

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se


Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Tros- och livsåskådningsvetenskap: Etik, identitet och lärande är 13 750 SEK.