Elin är Corporate Travel Coordinator
Har läst programmet Service Management, inriktning Health
Hur fick du jobbet?
Jag jobbade på Agoras arbetsmarknadsmässa: Agora-dagen, och passade på att ta en speed dejting med EF som var på besök. Jag visste först inte riktigt vad de hade för tjänst utan var mest intresserad av att gå på en intervju som hölls på engelska för att testa på det. Jag sökte först till en tjänst, men på min intervju fick jag upp ögonen för min nuvarande tjänst istället och sökte den. Några tester och intervjuer senare så var jobbet mitt, och en vecka efter examen flyttade jag ner till Schweiz för ett nytt äventyr.
Vad gör du i din roll?
Lite kortfattat så koordinerar och arrangerar jag våra anställdas olika resebehov. Man kan säga att jag och mitt team fungerar som en intern resebyrå, som hjälper våra anställda runt om i världen. Vi har lärare som flyttar mellan olika skolor och anställda som förflyttar sig från ett kontor till ett annat. Och lite kuriosa; vi har också ett cykelteam som vi sponsrar, där vi koordinerar att de hinner till sina olika tävlingar i tid. För att strukturera upp detta behövs en hel del kommunikation, med våra anställda, med flygbolag och givetvis även inom det interna teamet.
Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
Att kunna hantera stressade situationer genom att hålla huvudet kallt och försöka tänka strategiskt. Just detta är inget jag har kunnat lära mig genom att teoretiskt läsa mig till det, utan stresshantering är något som förbättras ju mer vi utsätts för det. Förutom det så har även pandemins utbredning bidragit till att dagens resande ser väldigt annorlunda ut jämfört med för bara några månader sedan, det har fört med sig stora utmaningar som kräver att försöka förbättra nuvarande processer.
Varför valde du att läsa service management med inriktningen hälsa?
Jag valde service management då jag hörde mycket gott om programmet från tidigare studenter. Jag har alltid varit intresserad av hälsa och tyckte att just den inriktningen lockade mest. Även om min nuvarande yrkesroll inte har så mycket med de klassiska associationerna till hälsa att göra så är jag ändå nöjd med valet och jag är säker på att jag bär med mig mycket av det jag lärde mig i hälsokurserna idag.
Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?
Jag tror definitivt att mycket av det tänkandet man lär sig på Service management följer med lite i ryggraden utan att man behöver tänka så mycket på det. Framförallt så ges ett perspektiv av att verksamheters olika produktioner och delar hänger ihop, från medarbetarnöjdhet till nöjda kunder till lönsamhet i stort. Och sedan gäller det att koppla detta till sin egen verksamhet, och inse vilken roll man själv har att påverka och förbättra.
Hur relaterar ditt jobb till inriktningen du har läst?
Egentligen är mitt jobb lite mer relaterbart till inriktningen turism, och inte lika mycket till hälsa. Men jag tänker fortfarande att Kasam "Känslan av sammanhang" och andra lite mer HR-begrepp som vi får ta del av i hälsa-inriktningen har haft betydelse för min egna personliga utveckling och mitt välbefinnande på arbetsplatsen.
Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?
Fördelen med service management är att utbildningen går att applicera på många olika verksamheter och branscher. Det ger en bra grund att stå på där möjligheterna är näst intill obegränsade. Detta innebär dock även att du som individ får ta mycket ansvar i att styra din egna resa, vilket jag tror kan vara mycket nyttigt också!
Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?
Ta gärna ett extra jobb vid sidan av studierna, ofta hjälper det att kunna relatera de olika teoretiska termer i praktiken genom att sätta de i ett sammanhang. Såklart kräver det att du fortfarande prioriterar studierna.
Vad skulle du ge för tips till studenter som snart ska ge sig ut i arbetslivet?
Det kan vara väldigt stressigt att försöka bolla både uppsatsskrivande med att fila på ett cv och samtidigt gå på arbetsintervjuer. Mitt främsta tips är att inte stressa upp sig, försök att ta vara på den sista studenttiden och ha kul. Se dig omkring och försök ta vara på det nätverk som du redan byggt upp under dina studieår, visst finns det många kompetenta vänner som du kanske kan hålla kontakten med ut i arbetslivet också, och dessa kontakter är säkerligen värdefulla även om 3 eller 10 år.
Ett annat hett tips är att leta efter ett företag med värderingar som går hand i hand med dina egna, det blir så mycket enklare att trivas och även indirekt att vilja prestera och göra ett bra jobb då.

Namn: Elin Borgwall
Inriktning under utbildning: Service Management, inriktning Hälsa
Examensår: 2019
Nuvarande tjänst och arbetsplats: Corporate Travel Coordinator, EF Education First