Bengt Frithiofsson - Glädjespridare eller samhällsfara
Författare
Summary, in Swedish
Titel: Bengt Frithiofsson – Glädjespridare eller samhällsfara?
Författare: Gustav Thunander, Media- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för
kommunikation och medier, Lunds Universitet.
Innehåll: Jag har valt att, i huvudsak, utföra en semiotisk analys av Bengt Frithiofssons
medverkan i TV4:s ”Nyhetsmorgon”. Bengt Frithiofsson är en välkänd person i vinkretsar
och har under flera år varit huvudpersonen i ”Nyhetsmorgons” inslag, som går ut på, att på
veckobasis tipsa tittarna om Systembolagets produkter. Jag har undersökt hur inslaget
framställer alkohol och hur framställningen eventuellt kan verka kulturskapande och bidraga
till en förändring i samhällets alkoholsyn och alkoholkonsumtion. Tillsammans med den
semiotiska analysen har en retorisk analys genomförts, detta för att undersöka hur Bengt
Frithiofsson argumenterar för sina åsikter. Då Sveriges invånare konsumerar alkohol i allt
större utsträckning, samtidigt som de enligt undersökningar inte resonerar kring det, även som
ett ökat hälsoproblem, fann jag frågan hur medier, i detta fall TV4, väljer att presentera
alkohol. Syftet med att utföra en semiotisk analys var att lyfta fram den underliggande
symboliken i det vi ser när vi konsumerar Frithiofsson och hans budskap. Slutsatsen av min
analys grundas också i teorier kring hur ”Nyhetsmorgons” alkoholframställning riskerar att få
förankring i samhället och på så sätt bidra till en beteendeförändring som kan verka
hälsovådlig. Jag förstår den funktion Bengt Frithiofsson fyller medierna, men drar också
slutsatsen att hans medverkan i ”Nyhetsmorgon” mycket väl kan bidra till att, om inte
romantisera, så normalisera ett ökat alkoholintag.
Nyckelord: Semiotik, retorik, alkoholframställning, TV4, Nyhetsmorgon,
hälsokommunikation, symbolik.
Författare: Gustav Thunander, Media- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för
kommunikation och medier, Lunds Universitet.
Innehåll: Jag har valt att, i huvudsak, utföra en semiotisk analys av Bengt Frithiofssons
medverkan i TV4:s ”Nyhetsmorgon”. Bengt Frithiofsson är en välkänd person i vinkretsar
och har under flera år varit huvudpersonen i ”Nyhetsmorgons” inslag, som går ut på, att på
veckobasis tipsa tittarna om Systembolagets produkter. Jag har undersökt hur inslaget
framställer alkohol och hur framställningen eventuellt kan verka kulturskapande och bidraga
till en förändring i samhällets alkoholsyn och alkoholkonsumtion. Tillsammans med den
semiotiska analysen har en retorisk analys genomförts, detta för att undersöka hur Bengt
Frithiofsson argumenterar för sina åsikter. Då Sveriges invånare konsumerar alkohol i allt
större utsträckning, samtidigt som de enligt undersökningar inte resonerar kring det, även som
ett ökat hälsoproblem, fann jag frågan hur medier, i detta fall TV4, väljer att presentera
alkohol. Syftet med att utföra en semiotisk analys var att lyfta fram den underliggande
symboliken i det vi ser när vi konsumerar Frithiofsson och hans budskap. Slutsatsen av min
analys grundas också i teorier kring hur ”Nyhetsmorgons” alkoholframställning riskerar att få
förankring i samhället och på så sätt bidra till en beteendeförändring som kan verka
hälsovådlig. Jag förstår den funktion Bengt Frithiofsson fyller medierna, men drar också
slutsatsen att hans medverkan i ”Nyhetsmorgon” mycket väl kan bidra till att, om inte
romantisera, så normalisera ett ökat alkoholintag.
Nyckelord: Semiotik, retorik, alkoholframställning, TV4, Nyhetsmorgon,
hälsokommunikation, symbolik.
Avdelning/ar
- Media and Communication Studies
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 351 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Studentarbete andra termin (B-uppsats enligt tidigare studieordning)
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- symbolik
- hälsokommunikation
- Nyhetsmorgon
- TV4
- alkoholframställning
- semiotik
- retorik
Handledare
- Joanna Doona (Doktorand)