Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

KRAMA filmmateria: En studie i Öyvind Fahlströms filmer

Författare

  • Oskar Nilsson

Summary, in Swedish

I uppsatsen studeras och kartläggs den svenske konstnären Öyvind Fahlströms (1928-1976) arbete med filmmediet; något som inom den samlade Fahlströmforskningen återkommande hamnat i periferin. Genom kontinuerliga närläsningar presenteras och kontextualiseras Fahlströms tentativa och sparsmakade filmografi i sin kronologi och helhet. Samlingen filmer Fahlström hann färdigställa under sin livstid utgörs av följande verk: den korta och fragmentariska Mao- Hope March (filmen som ingick i performancestycket Kisses Sweeter than Wine framfördes vid festivalen 9 Evenings: Theatre and Engineering på 69th Regiment Armory i New York 1966, ger en inblick i Fahlströms internationella kontext och blandmediala installationer, men även i konceptet ”totalteater”); den experimentella kortfilmen U-BARN (1968); de två dokumentärerna filmade för SVT East Village (1968) och Revolution Now (1968); och slutligen långfilmen Du gamla, Du fria (1972), som producerades i samarbete med Svenska Filminstitutet.
Fahlströms konstnärskap utgörs retrospektivt av en mängd gränsöverskridande arbeten. Det är ett expanderande och ofta korresponderande universum av: poesi, teater, performancekonst, happenings, ljudkompositioner, hörspel för radio, kritik, essäer, bildkonst och film. Föreliggande utredning presenterar Fahlström som filmskapare och operationaliserar en delvis formalistisk metodologi, men också en diskursiv/historiografisk sådan, där Fahlström placeras in både i en svensk och internationell film- och konsthistorisk kontext. Ytterligare en nivå som för uppsatsens räkning är av vikt undersöker huruvida det i filmerna kan anas en estetisk-tematisk kontinuitet – och hur denna korresponderar med Fahlströms interdisciplinära och intermediala verksamhet i stort – där ett rikt och differentierat jämförelsematerial sätts i kontrast till Fahlströms laboration med filmen.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2016

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Avantgarde
  • Experimental film
  • Happening
  • Bisociation
  • Du Gamla Du fria (1972)
  • Revolution Now (1968)
  • East Village (1968)
  • Mao-Hope March (1966)
  • Kisses Sweeter than Wine (1966)
  • U-BARN (1968)
  • Öyvind Fahlström

Handledare

  • Olof Hedling (Dr.)