"Vi vill vara ett hållbart företag i ett hållbart samhälle." : En kvalitativ studie i hur klimatbelastande företag konstruerar hållbarhet.
Författare
Summary, in Swedish
”Vi vill vara ett hållbart företag i ett hållbart samhälle.”
En kvalitativ studie i hur klimatbelastande företag konstruerar hållbarhet.
Denna studie ämnar undersöka hur företag i en klimatbelastande bransch konstruerar begreppet hållbarhet med hjälp av sin externa kommunikation. Studien avser att öka förståelsen kring hållbarhet som begrepp och dess tvetydighet. Detta genom att undersöka hur företag med hjälp av kommunikation kan minska gapet mellan sin klimatbelastande affärsidé och sitt ekologiska hållbarhetsarbete, vilket kan uppfattas som en motsättning. Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv fokuserar studien på hur språket konstruerar begreppet hållbarhet, i detta fall med hjälp av diskursanalys. Således är det diskursteori som är den ledande teorin i studien. Vidare används teorin om svag och stark hållbarhetsdiskurs som kan förstås som en dikotomi. Det analysen visar är att det går att urskilja olika diskurser som används i konstruktionen av hållbarhet samt att det pågår en diskursiv kamp dem emellan. Den huvudsakliga slutsatsen som ges är att den dominerande diskursen inom hållbarhetskommunikation är den svaga diskursen vilket möjliggör för klimatbelastande företag att uppfattas som hållbara. Studiens resultat går i linje med tidigare forskning som framhållit den svaga hållbarhetsdiskursen som dominant inom företagsvärlden.
Nyckelord: hållbarhetskommunikation, hållbarhet, diskursanalys, diskursteori, svag hållbarhetsdiskurs, stark hållbarhetsdiskurs, klimatbelastande
Antal tecken inklusive mellanslag: 102 434
En kvalitativ studie i hur klimatbelastande företag konstruerar hållbarhet.
Denna studie ämnar undersöka hur företag i en klimatbelastande bransch konstruerar begreppet hållbarhet med hjälp av sin externa kommunikation. Studien avser att öka förståelsen kring hållbarhet som begrepp och dess tvetydighet. Detta genom att undersöka hur företag med hjälp av kommunikation kan minska gapet mellan sin klimatbelastande affärsidé och sitt ekologiska hållbarhetsarbete, vilket kan uppfattas som en motsättning. Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv fokuserar studien på hur språket konstruerar begreppet hållbarhet, i detta fall med hjälp av diskursanalys. Således är det diskursteori som är den ledande teorin i studien. Vidare används teorin om svag och stark hållbarhetsdiskurs som kan förstås som en dikotomi. Det analysen visar är att det går att urskilja olika diskurser som används i konstruktionen av hållbarhet samt att det pågår en diskursiv kamp dem emellan. Den huvudsakliga slutsatsen som ges är att den dominerande diskursen inom hållbarhetskommunikation är den svaga diskursen vilket möjliggör för klimatbelastande företag att uppfattas som hållbara. Studiens resultat går i linje med tidigare forskning som framhållit den svaga hållbarhetsdiskursen som dominant inom företagsvärlden.
Nyckelord: hållbarhetskommunikation, hållbarhet, diskursanalys, diskursteori, svag hållbarhetsdiskurs, stark hållbarhetsdiskurs, klimatbelastande
Antal tecken inklusive mellanslag: 102 434
Avdelning/ar
- Department of Strategic Communication
Publiceringsår
2017
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 747 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- Sustainability communication
- sustainability
- discourse analysis
- discourse theory
- weak sustainability
- strong sustainability
- climate compromising hållbarhetskommunikation
- hållbarhet
- diskursanalys
- diskursteori
- svag hållbarhetsdiskurs
- stark hållbarhetsdiskurs
- klimatbelastande
Handledare
- Cecilia Cassinger