Att skriva om skrivande: en studie om metaforer i skrivhandböcker
Författare
Summary, in Swedish
I den här uppsatsen presenteras hur skrivande och skrivprocessen skildras genom metaforer. Fokus ligger på att kartlägga vilka metaforer som används för att beskriva skrivande, om det finns några mönster i användningen och om det finns skillnader i vilka metaforer som används beroende på vilken typ av skrivande det skrivs om. Materialet består av fyra skrivhandböcker som används som kurslitteratur på skrivkurser på universitetsnivå. Två handlar om skönlitterärt skrivande och två om brukstextsskrivande. Studien bygger på den kognitiva metaforteorin så som den är beskriven av Lakoff och Johnson (2003) och den metod som används är metaphor identification procedure (MIP) framtagen av Pragglejaz Group (2007) och metaforanalys. Resultatet visar att de vanligaste metaforerna i skrivhandböckerna är SKRIVANDE ÄR RÖRELSE; HANTVERK; KROPP; BEHÅLLARE; KONSTRUKTION. I skrivhandböckerna om skönlitterärt skrivande är det vanligare att metaforer förekommer i kluster, bygger på varandra och är mindre konventionaliserade än i skrivhandböckerna om brukstextsskrivande. Resultatet pekar också på att synen på skrivande som en linjär resa (tillhörande rörelsemetaforen) är vanligare när man skriver om skönlitterärt skrivande, medan synen på skrivande som en konstruktion och som något som byggs upp i lager är vanligare när man skriver om brukstextsskrivande.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2024
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 622 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- metaforer
- metaphor identification procedure
- skrivhandböcker
- skrivande
Handledare
- Anna W Gustafsson (PhD)