Kända författare gästar universitetets nya bokklubb

Kvinna i röd kappa vid skyltar till olika ställen i världen.
Anna Clara Törnkvist kommer att prata med Karin Smirnoff, Patrik Lundberg, Helena Thorfinn, Mattias Edvardsson och Frida Skybäck om deras senaste böcker. Foto:Jenny Loftrup

Att vidga sin värld och få möta nya människoöden och kända författare. Det kan man göra genom att gå med i universitetets nya bok­cirkel och läsa nyss utkomna böcker i sommarens hängmatta. I höst blir det digitala författarsamtal.

Tanken är att man läser en – eller fem – böcker under sommaren och den tidiga hösten. Med start i september så kommer sedan Författarskolans Anna Clara Törnqvist att hålla i streamade boksamtal med författarna Karin Smirnoff, Patrik Lundberg, Helena Thorfinn, Mattias Edvardsson och Frida Skybäck om deras senaste romaner. Det ser hon som ett hedersuppdrag.

– Det är en fin palett av svenska författarröster och väldigt olika böcker – det gör det spännande, säger Anna Clara Törnqvist och menar att det är lätt att fastna i en fåra av liknande böcker om man väljer alla böcker själv.

Först ut är Patrik Lundberg med Fjärilsvägen

Som medarbetare vid LU behöver man gå med i alumnnätverket för att kunna delta.

– Bokklubben är för både medarbetare och alumner, som ett sätt att göra något tillsammans när man kanske inte kan umgås som vanligt eller resa utomlands under sommaren, säger kommunikatören Helga Heun, och tilllägger att förhoppningen är att bokcirkeln ska få alumnnätverket att växa.

Först ut är Patrik Lundberg, som skrev sin första bok Gul utanpå vid Författarskolan. Det streamade samtalet med Anna Clara Törnqvist kommer handla om hans senaste roman Fjärilsvägen. Där skriver han om sin uppväxt i Sölvesborg, men framförallt om kärleken till sin mamma och hennes klassresa neråt efter skilsmässan. Hon dog fattig, folkskygg och med ett alltför nära förhållande till flaskan.

– Vi läser mycket för igenkänning och boken handlar ju om den starka relationen mellan förälder och barn som vi alla har erfarenheter av, säger Anna Clara Törnqvist som kommer intressera sig både för texten, den kreativa skrivprocessen och författaren som person i samtalen.

Författare med lundabakgrund och bästsäljare

Ytterligare fyra författare med lundabakgrund deltar, där Karin Smirnoff och Helena Thorfinn också har skrivit sina första böcker vid Författarskolan. Karin Smirnoffs gjorde succé med sin trilogi om ­janakippo, en glesbygdsaction skriven på en säregen västerbottniska – författarens egna ”kippo­språk”. Hennes senaste roman, Sockerormen, handlar om tre utsatta men musikaliskt mycket begåvade barn, som musikläraren Frank tar under sina vingar – men det är höljt i dunkel varför han tar sig an barnen. Även denna gången skriver Karin Smirnoff på ett mycket eget språk.

Sockerormen utspelar sig i stads­miljö och är mycket annorlunda från ­janakippo- triologin. Men den språkliga originaliteten finns kvar, denna gång skriver Karin Smirnoff ur barnens perspektiv och då också med barnens språk, säger Anna Clara Törnkvist.

De andra tre böckerna har ännu inte kommit ut. Mattias Edvardssons bok En familjetragedi kommer ut den 30 juni. Den är en spänningsroman, liksom En helt vanlig familj som blev hans internationella genombrott och översattes till 33 språk.

– Det ska bli kul att diskutera en spänningsroman. Det är en så populär genre, som man sällan pratar om i bokcirkar, säger Anna Clara Törnqvist.

"Genom att prata om en bok kommer man sig själv och varandra närmare"

Varken Frida Skybäcks De rotlösa och Helena Thorfinns I munkens skugga finns ute än, men kommer i slutet på september. De boksamtalen blir därför de sista under hösten. Eventuellt så kommer smågrupper att skapas digitalt för att prata om böckerna, eller så kanske man är några som känner varandra som bildar en egen grupp.

– Social läsning med flera ögon på texten ger extremt mycket. Genom att prata om en bok kommer man både sig själv och varandra närmare, säger Anna Clara Törnqvist.