Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hur "empowerment" kan fungera i en organisation

Författare

  • Petra Lindhé Saljihi

Summary, in Swedish

"Empowerment" är ett omskrivet fenomen som utlovar många positiva effekter som motivation, ökat initiativtagande, ansvar, kreativitet, lärande, arbetsoptimism samt självförtroende för att klara sina arbetsuppgifter. "Empowerment" främjar organisationer genom att minska rädsla för förändringar samt underlättar samarbete, under förutsättning att "empowerment" används effektivt. "Empowerment" har dock även enligt litteraturen sidoeffekter. Denna uppsats ämnar ge inblick i hur "empowerment" kan fungera i en organisation. Min frågeställning är hur "empowerment" kan fungera ute i organisationer för att dra lärdom av både vad som är positiv och negativt. Den empiriska undersökningen utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med en chef och två medarbetare. Uppsatsen påvisar möjligheten att "empowerment" kan fungera i en organisation med positiva effekter och utan negativa konsekvenser. Organisationens främsta styrkor är en välbalanserad kombination mellan personlig och professionell "empowerment", noggranna förberedelser samt att omgående i samarbete med medarbetare korrigera problem som medarbetarna definierat. Det som organisationen skulle kunna förändra är att ge mellancheferna insikt i betydelsen av positiv feedback, främja gruppdynamiken genom att hjälpa medarbetare att hävda sin åsikt samt att fira när viktiga projekt avslutas.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • empowerment
  • organisationsutveckling
  • kompetensutveckling
  • Pedagogy and didactics
  • Pedagogik, didaktik

Handledare

  • Lennart Svensson