Reseavdrag och miljöpolitik
Sätter politiken stopp för miljövänliga incitament?
Författare
Summary, in Swedish
Reseavdraget – Motverkar det politiska spelet incitament som kan förbättra miljön?
Reseavdraget, att vara berättigad till att dra av en del av kostnaderna som uppkommer till följd av resor till och från arbetsplatsen på skatten, har förundrat mig under flera år. Är reseavdraget rättvist utformat, belönar det ett samhällsekonomiskt olönsamt val eller kan det skapa incitament för arbetspendlare att välja miljövänligare transportmedel? En reformering av reseavdraget har länge diskuterats på det politiska planet, men det har fallit tillbaka på att en reformering skulle försämra möjligheten att bo och arbeta på landsbygden. Samtidigt görs de flesta reseavdragen i regioner med god tillgång till kollektivtrafik. Varför har då inga förändringar blivit av?
Mycket kritik har riktats mot reseavdraget då det till stor del gynnar arbetspendling i egen bil framför pendling med kollektivtrafik. I praktiken är det dessutom endast bilåkare som har möjlighet att göra avdrag. Utöver detta finns det ett utbrett skattefusk, där arbetspendlare i regioner med bra tillgång till kollektivtrafik får göra stora avdrag för pendling med bil. Genom att jämföra nuvarande skattelagstiftning med avståndsbaserat och slopat reseavdrag, analyserades möjligheten att skapa incitament för arbetspendlare att välja kollektivtrafik framför bil och därmed minska miljöpåverkan som uppstår från arbetsresor. Vidare bildades en klar uppfattning om riksdagspartiernas synpunkter på reseavdraget genom en enkätundersökning, skickad till riksdagspartiernas respektive trafikpolitiske talesperson.
Resultaten visar på att flera av riksdagspartierna står för en liknande riktning i deras åsikter och förslag till reformering av reseavdrag, likaså ställer sig många partier positiva till ett avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag med differentierade avdragsbelopp, vilket gynnar kollektivtrafiken samt avsevärt försvårar möjligheten att skattefuska samtidigt som det inte missgynnar personer som är beroende av bilen till följd av avsaknad av kollektivtrafik. Vidare så ligger det nära till hands att tro att det politiska spelet avsevärt försvårar att beslut tas inom miljöpolitiken. Det intressanta är att även partier som generellt sett står långt ifrån varandra i politiska frågor, har liknande förslag till reformering. Problemen ligger därför snarare i att inget parti är benäget att driva frågan och medföra förändringar som påverkar många skattebetalares privatekonomi, trots att det skulle ha positiv påverkan för transport och miljö.
Vi står inför stora omläggningar i vårt samhälle för att kunna uppnå miljömålen som vi har tagit oss an. Då anser jag att reseavdraget är ett relativt enkelt problem att lösa, vilket ger positiv påverkan på miljön, samtidigt som det kan hjälpa att skapa underlag för utökad kollektivtrafik samt besparar staten en stor utgift som kan användas till framtidsinvesteringar.
Med denna uppsats hoppas jag att riksdagspartierna inser att det finns en möjlighet att gemensamt få igenom reformeringar som kan ge positiv effekt på miljön. Miljöpolitik hamnar ofta i kläm när det gäller andra viktiga frågor, men när vetenskapen visar på positiva effekter, samt att många partier står med liknande åsikter, så kan inte beslut väntas på att tas. Det är ju nu reformeringar måste införas.
Reseavdraget, att vara berättigad till att dra av en del av kostnaderna som uppkommer till följd av resor till och från arbetsplatsen på skatten, har förundrat mig under flera år. Är reseavdraget rättvist utformat, belönar det ett samhällsekonomiskt olönsamt val eller kan det skapa incitament för arbetspendlare att välja miljövänligare transportmedel? En reformering av reseavdraget har länge diskuterats på det politiska planet, men det har fallit tillbaka på att en reformering skulle försämra möjligheten att bo och arbeta på landsbygden. Samtidigt görs de flesta reseavdragen i regioner med god tillgång till kollektivtrafik. Varför har då inga förändringar blivit av?
Mycket kritik har riktats mot reseavdraget då det till stor del gynnar arbetspendling i egen bil framför pendling med kollektivtrafik. I praktiken är det dessutom endast bilåkare som har möjlighet att göra avdrag. Utöver detta finns det ett utbrett skattefusk, där arbetspendlare i regioner med bra tillgång till kollektivtrafik får göra stora avdrag för pendling med bil. Genom att jämföra nuvarande skattelagstiftning med avståndsbaserat och slopat reseavdrag, analyserades möjligheten att skapa incitament för arbetspendlare att välja kollektivtrafik framför bil och därmed minska miljöpåverkan som uppstår från arbetsresor. Vidare bildades en klar uppfattning om riksdagspartiernas synpunkter på reseavdraget genom en enkätundersökning, skickad till riksdagspartiernas respektive trafikpolitiske talesperson.
Resultaten visar på att flera av riksdagspartierna står för en liknande riktning i deras åsikter och förslag till reformering av reseavdrag, likaså ställer sig många partier positiva till ett avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag med differentierade avdragsbelopp, vilket gynnar kollektivtrafiken samt avsevärt försvårar möjligheten att skattefuska samtidigt som det inte missgynnar personer som är beroende av bilen till följd av avsaknad av kollektivtrafik. Vidare så ligger det nära till hands att tro att det politiska spelet avsevärt försvårar att beslut tas inom miljöpolitiken. Det intressanta är att även partier som generellt sett står långt ifrån varandra i politiska frågor, har liknande förslag till reformering. Problemen ligger därför snarare i att inget parti är benäget att driva frågan och medföra förändringar som påverkar många skattebetalares privatekonomi, trots att det skulle ha positiv påverkan för transport och miljö.
Vi står inför stora omläggningar i vårt samhälle för att kunna uppnå miljömålen som vi har tagit oss an. Då anser jag att reseavdraget är ett relativt enkelt problem att lösa, vilket ger positiv påverkan på miljön, samtidigt som det kan hjälpa att skapa underlag för utökad kollektivtrafik samt besparar staten en stor utgift som kan användas till framtidsinvesteringar.
Med denna uppsats hoppas jag att riksdagspartierna inser att det finns en möjlighet att gemensamt få igenom reformeringar som kan ge positiv effekt på miljön. Miljöpolitik hamnar ofta i kläm när det gäller andra viktiga frågor, men när vetenskapen visar på positiva effekter, samt att många partier står med liknande åsikter, så kan inte beslut väntas på att tas. Det är ju nu reformeringar måste införas.
Avdelning/ar
- Studies in Environmental Science
Publiceringsår
2016
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 579 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Law and Political Science
- Earth and Environmental Sciences
Nyckelord
- Commuting expenses
- tax-deduction
- environmental incentives
- car commuting
- public transport
- reseavdrag
- resor till och från arbetet
- arbetsresor
- incitament för miljövänliga val
Handledare
- Lars Hansson