Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

Författare:
  • Betty Andersson
Publiceringsår: 2018
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Examensarbete för kandidatexamen

Sammanfattning

Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. Texterna har formen av illustrerade sagor om djur som av olika anledningar måste uppsöka läkare. Studien utgår ifrån utvalda analyskategorier från läsbarhetsanalys samt teorier om läsförståelse med inslag av skönlitterär analys. Dessa analyser kompletteras med en användarundersökning där barn på en förskola fått lyssna på texterna. Resultaten av textanalysen har jämförts med resultaten från användar-undersökningen, forskning om barns språkutveckling, läsförståelseteorier samt med en studie av barnlitteratur. Resultaten visar att texterna håller en högre språklig nivå än den som används i de barnböcker som ingår i jämförelsen och som riktar sig till samma målgrupp. Resultaten tyder även på att målgruppen har vissa svårigheter att ta till sig innehållet.

Nyckelord

  • Languages and Literatures
  • 1177 Vårdguiden
  • barn
  • informationstexter
  • läsbarhetsanalys
  • läsförståelse

Övriga

  • Anna W Gustafsson (PhD)

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen