Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

Författare

  • Betty Andersson

Summary, in Swedish

Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. Texterna har formen av illustrerade sagor om djur som av olika anledningar måste uppsöka läkare. Studien utgår ifrån utvalda analyskategorier från läsbarhetsanalys samt teorier om läsförståelse med inslag av skönlitterär analys. Dessa analyser kompletteras med en användarundersökning där barn på en förskola fått lyssna på texterna. Resultaten av textanalysen har jämförts med resultaten från användar-undersökningen, forskning om barns språkutveckling, läsförståelseteorier samt med en studie av barnlitteratur. Resultaten visar att texterna håller en högre språklig nivå än den som används i de barnböcker som ingår i jämförelsen och som riktar sig till samma målgrupp. Resultaten tyder även på att målgruppen har vissa svårigheter att ta till sig innehållet.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2018

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • 1177 Vårdguiden
  • barn
  • informationstexter
  • läsbarhetsanalys
  • läsförståelse

Handledare

  • Anna W Gustafsson (PhD)