Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

NÄR TÅGET KOM TILL TJÖRNARP

Författare

  • Eric G I Samuelson

Summary, in Swedish

Under senare delen av 1800-talet började järnvägarna byggas i Sverige. Det växte
efterhand upp samhällen och städer på de platser där stationerna byggdes. Södra
stambanan, som går från Malmö till Falköping, och sedan vidare till Stockholm, började byggas 1856. Järnvägen byggdes genom Tjörnarps socken 1858–59. Tjörnarp ligger mellan Höör och Hässleholm. Det anlades järnvägsstationer både i Höör, Sösdala och Hässleholm med trafikstart år 1860, men det blev ingen station i Tjörnarp förrän 15 år senare, 1875.
Forskningsuppgift är att söka svar på frågorna: Varför byggdes det en järnvägsstation i Tjörnarp? Vad hände på orten Tjörnarp ur en samhällsekonomisk synvinkel, efter det att järnvägsstationen hade byggts?
Det var ursprungligen inte tänkt att det skulle bli någon station i Tjörnarp. Stambanan var från början bara enkelspårig. Trafikintensiteten ökade efterhand på Södra stambanan, så att man beslöt att bygga en mötesplats med förbipasseringsspår i Tjörnarp 1874. Efter lokala påtryckningar byggdes mötesplatsen ut med godslastkaj och en station år 1875. På denna plats fanns historiskt ingen bebyggelse. Det började ganska snart uppstå ett samhälle med olika slags av handel och serviceverksamheter. Dessutom byggdes även industrier i form av ett tegelbruk och en stärkelsefabrik. Tjörnarps socken fördubblade sin befolkning under andra hälften av 1800-talet.

Summary, in Swedish

Varför byggdes det en järnvägsstation i Tjörnarp? Vad hände på orten Tjörnarp ur en samhällsekonomisk synvinkel, efter det att järnvägsstationen hade byggts?
Det var ursprungligen inte tänkt att det skulle bli någon station i Tjörnarp. Stambanan var från början bara enkelspårig. Trafikintensiteten ökade efterhand på Södra stambanan, så att man beslöt att bygga en mötesplats med förbipasseringsspår i Tjörnarp 1874. Efter lokala påtryckningar byggdes mötesplatsen ut med godslastkaj och en station år 1875.

Publiceringsår

2018

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Business and Economics

Nyckelord

  • Järnväg. Järnvägsstation. Tjörnarp.

Handledare

  • Kerstin Enflo