Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forum Medicum – nytt hem för den medicinska familjen

Entrehall med en stor trappa i bakgrunden. Foto.
Forum Medicums entréhall. Foto: Åsa Hansdotter

De flesta som man stöter på inne i Forum Medicum går runt med ett litet leende på läpparna och ser smått nyförälskade ut. Det myllrar av människor i den magnifika entrén, som snabbt har blivit en mötesplats och man får en känsla av att alla är en enda stor medicinsk familj.
Kanske är det ännu smekmånad, men det verkar som att den oro som fanns innan flytten har omvandlats till energi och framtidstro. Forum ­Medicum sticker ut på flera sätt, inte minst är de nya lärmiljöerna unika. LUM har träffat forskare, lärare och studenter.

Porträtt av kvinna på ett tak. Foto.
Lisa Ekstam på Forum Medicums tak. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 10.00 – Våning 15

Lisa Ekstam är programdirektör på arbetsterapeutprogrammet och sitter i öppet landskap med en magnifik utsikt som sträcker sig hela vägen till Turning Torso i Malmö. Inför flytten funderade hon på hur det skulle fungera att sitta i kontorslandskap. Och visst saknar hon ett eget rum ibland, men eftersom hon både forskar och undervisar blir det inte långa dagar enbart framför datorn. För henne är det tydligt att de nya lokalerna stimulerar till mer aktivt lärande, inte minst för att läraren rör sig på ett annat sätt i klassrummet och rummen stimulerar till mer interaktion och diskussion.

– Flytten är lite som när man köper nya skor. Man vill väldigt gärna ha dem, men man får också räkna med att de kan ge lite skav i början. Vi behöver bo in oss och för mig är det ett verkligt lyft att känna att jag är i en akademisk miljö med många möjligheter och att på ett enkelt sätt kunna möta kollegor och studenter.

Studenter i undervisningssal. Foto.
Undervisning i den toppmoderna ALC-salen. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 10.15 Nutritionslära i ALC-salen (Active Learning Classroom)

Sjuksköterskorna på termin två har kost och nutrition på schemat. Vid varje runt bord i ALC-salen finns en liten svart mikrofonpuck som studenterna använder när de behöver kommunicera i helklass. På väggarna hänger åtskilliga interaktiva skärmar som visar lärarens – eller någon av studenternas – dataskärm. Alla har kontakt med alla och ingen kan längre sitta längst bak i klassrummet, vicka på stolen eller slumra till.

Kvinna i träningskläder med mätinstrument på kroppen. Foto.
Rörelseanalys i nya MoRe-Lab. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 11.00 Movement & Reality Lab (MoRe-Lab)

I restaurang Stamställets gamla lokaler finns nu en ny testmiljö för experimentell och personcentrerad forskning, om bland annat idrottsskador. Med hjälp av tre olika plattformar kan forskarna analysera rörelse­mönster genom att mäta muskelstyrka, muskelaktivitet och kraften mellan höger och vänster sida.

– Labbet är inte bara avsett för forskare, utan även andra aktörer som idrottsklubbar, kommuner, hälso- och sjukvården och företag är välkomna att hyra in sig, säger Daniel Benoit som är föreståndare för labbet.

Fyra personer runt ett bord. Foto.
Grupparbete i anatomisalen. Foto. Åsa Hansdotter.

Kl 11.30 – Anatomisalen

Sophia går termin två på läkarlinjen. Hon tycker att det är skönt att slippa den deprimerande miljön och dåliga luften på HSC. Tillsammans med sina studiekamrater pluggar hon idag i anatomirummet, där de har full tillgång till de olika modellerna.

Man vid mikrovågsugn. Foto.
Studenten Filip Mitrovic mikrar sin lunch. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 12.15 – Studentköket

Det har hunnit bli lunchdags och ­Filip Mitrovic värmer italienska köttbullar med tomatsås i en av de 34 mikrovågsugnar som finns i ett av studentköken. Att det skulle finnas många mikrovågsugnar, var ett av kraven från studentrepresentanterna inför bygget av Forum Medicum.

– Jag läser till systemvetare men sitter hellre här än i våra egna lokaler. Här är mycket coolare, vilket är viktigt när man ska sitta och plugga en hel dag. Dessutom finns det väldigt många fler eluttag!

Porträtt av man. Foto.
Johan Andersson är nöjd med PBL-salarna. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 13.30 – Kurs om cirkulations­systemet PBL-salen

Johan Andersson har undervisning med läkarstudenter på termin tre och är väldigt nöjd med de nya PBL-salarna (problembaserat lärande). De tidigare rummen var små och studenterna fick välja mellan att ha bord och stolar uppmöblerade, eller att kunna skriva på whiteboarden. I de nya rummen, alla lagom stora och med glasväggar, finns både dataskärmar och whiteboard tillgängliga utan att studenterna behöver sakna sittplats.

Flera personer står runt en whiteboard. Foto.
Problemlösning i PBL-salen. Foto: Åsa Hansdotter

– Det är ett obeskrivligt lyft att komma hit från Health Science Center – allt är så fräscht och funktionellt. Vi har gått runt i ett lyckorus den första tiden och stämningen hos både kollegor och studenter är på topp, säger Johan Andersson.

Porträtt av kvinna vid whiteboard. Foto.
Anneli Jönsson i undervisningstagen. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 14.00 – Urologi och nefrologi i ALC-salen

I det ”flippade klassrummet” som bygger på aktivt lärande, läser studenten på hemma för att sedan tillsammans med studiekamrater och lärare dela slutsatser och frågeställningar i klassrummet. Läraren finns där med sin expertkompetens och hjälper studenterna att komma vidare i diskussionerna.

– Även om en del lärare saknar de traditionella föreläsningssalarna och känner sig trygga med kateterundervisning ger våra nya utbildningslokaler bättre möjlig­heter att jobba med aktivt lärande och fallstudier. Inte minst eftersom vi nu har fått en vårdsal, ett läkemedels- och röntgenrum där studenterna kan simulera olika praktiska övningar. Tidigare var vi hänvisade till Practikum, där det kunde vara svårt att få tid som passade studenternas schema, säger Anneli Jönsson, programdirektör för sjuksköterskeprogrammet.

Hon tycker att det fungerar bra att sitta i öppna landskap och nya samarbeten mellan lärare har redan börjat diskuteras. Eftersom många jobbar hemifrån någon dag i veckan, är det inte heller full beläggning och vissa kontor känns nästan öde.

– Har man lätt för att bli distraherad, finns många smårum kan där man kan dra sig undan om man vill vara ifred.

Porträtt av man. Foto.
Magnus Hillman ska utveckla den pedagogiska kompetensen hos lärarna. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 14.30 – Kurs för lärare i examination

I det aktiva klassrummet är det inte läraren och textböckerna som är källan till kunskap, utan lärarens roll har helt förändrats sedan 90-talet. Nu ska läraren istället hjälpa studenterna att värdera kunskap, bearbeta information och ge feedback på de diskussioner som uppstår. Magnus Hillman undervisar i cellbiologi och är också lärare på MedCUL som har till uppgift att stödja och utveckla den pedagogiska kompetensen hos Medicinska fakultetens lärare.

– De nya interaktiva salarna på Forum Medicum är helt i linje med LU:s strategiska plan om aktivt och studentcentrerat lärande. Men även om tekniken och designen av utbildningsmiljön nu finns, tar det tid för många att ställa om sin undervisning till de nya förutsättningarna. Vi på MedCUL vill hjälpa till att ge lärarna självförtroende och redskap.

En person masserar axlarna på en annan. Foto.
Fysioterapistudenter övar massage. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 15.30 – Metodrummet

Fysioterapistudenterna passar på att ge varandra lite massage i pausen på kursen ­Mental hälsa och psykiatri. Maja Johansson och Tobias Elofsson går fjärde terminen och trivs bra i de nya lokalerna.

– Det behövs dock fler britsar och insynsskydd saknas ännu till rummen.

Precis som i många av Forum Medicums andra salar ska även metodrummet kunna anpassas till olika typer av verksamhet och olika stora grupper. På så sätt kan man vara flexibel och vid behov dela av större rum eller använda insynsskydd när det behövs.

En kvinna mäter blodtrycket på en annan. Foto.
Kamar Maktabi mäter blodtrycket på en kursare. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 16.00 – Blodtrycksträning i torrlabbet

Kamar Maktabi, som går termin tre på läkar­programmet, tar idag blodtrycket på en av sina studiekamrater. Torrlabbet tjänade tidigare som kontor för administrativ personal.

Två kvinnor i ett kök där den ena sitter i rullstol. Foto.
Kristina Orban och Caroline Friestad testar träningslägenheten. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 16.15 – Träningslägenheten

I träningslägenheten (som är en del av Move­ment & Reality lab) bedrivs både forskning och undervisning. Förutom kök, finns här vardags- och sovrum, badrum och en liten uteplats. Här kan studenter i arbetsterapi träna på hur de på ett säkert sätt kan göra bedömning av aktivitetsutförande i hem­miljö, för att förbättra eller kompensera nedsatt aktivitetsförmåga. Kristina Orban är forskare och kursansvarig för Arbetsterapi I:

– Äntligen har vi fått en lägenhet som representerar patienternas hemmiljö så verklighetstroget som möjligt. Här kan vi analysera alla aspekter på vad som hindrar aktivitet och delaktighet.

Idag går Kristina igenom de olika undervisningsmomenten med Caroline Friestad, leg arbetsterapeut från Orups rehabiliteringsmedicin, som kommer att vara klinisk lärare på programmet under hösten.

Personer sitter vid bord i ett rum med glasväggar. Foto.
Full koncentration inne i tentaakvariet. Foto: Åsa Hansdotter

Kl 16.50 – Tentaakvariet

Inne i akvariet pågår tenta för studenter på olika program. De loggar in elektroniskt, blir tilldelade en plats i rummet och får tentafrågor slumpade till sig. Här sitter även tentavakten och vakar. Glaset gör att insynen är stor och det blir svårare att fuska.

Bild ovanifrån på en bred trappa där personer sitter. Foto.
Entréhallen i Forum Medicum imponerar med sin trappa, takhöjd och förvånande goda ljudmiljö. Foto: Åsa Hansdotter

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.