Sophia Zackrisson utses till ”Årets cancerforskare” 2020

bild på Sophia Zackrisson, "Årets cancerforskare 2020". Foto: André de Loisted
Sophia Zackrisson, "Årets cancerforskare 2020". Foto: André de Loisted

Forskaren och överläkaren Sophia Zackrisson använder bland annat 3D-mammografi och artificiell intelligens för att utveckla nya bilddiagnostiska metoder för cancersjukdomar och screening av bröstcancer. För sitt framgångsrika forskningsarbete utses hon av Cancerfonden till ”Årets cancerforskare 2020” och får motta den prestigefyllda utmärkelsen vid den direktsända TV4-galan ”Tillsammans mot cancer”.

Sophia Zackrisson, docent i diagnostisk radiologi vid Lunds universitet och överläkare på Skånes universitetssjukhus, har under många år forskat för att utveckla nya metoder för bättre bröstcancerscreening och avancerad teknik för att upptäcka tumörer och få en mer exakt diagnostik.

Det handlar om att ersätta den traditionella mammografin med 3D-mammografi för att hitta fler tumörer i ett tidigt stadium. Vävnaders styvhet och syremättnad mäts med olika tekniker för att få viktig information om förändringar i ett bröst. Med hjälp av artificiell intelligens, AI, granskas mammografibilderna genom datoralgoritmer för en ännu mer träffsäker screening.

– Det känns helt fantastiskt att Cancerfonden, bland all cancerforskning, både preklinisk och klinisk forskning, valt ut mig och min forskargrupps arbete. Det är verkligen ett kvitto på att man tycker att vår forskning är viktig och att den tillför någonting. Det tycker vi själva så klart, annars hade vi inte gjort det vi gör. Jag uppskattar verkligen att vårt arbete synliggörs, det är forskning som sker mitt i hälso- och sjukvården vilket ger goda möjligheter till att få ut resultaten i verkligheten, säger Sophia Zackrisson och fortsätter;

– Jag är väldigt glad och hedrad över utmärkelsen och det uppmuntrar mig och min forskargrupp att fortsätta jobba med det vi tror på – avancerad teknik för att upptäcka bröstcancer i tid. Varmt tack till alla Cancerfondens bidragsgivare som gör vår forskning möjlig.

Det är femte gången som utmärkelsen ”Årets cancerforskare” delas ut av Cancerfondens forskningsnämnd. Motiveringen till Sophia Zackrissons utmärkelse lyder:

"För enastående forskning om avancerad bilddiagnostik för cancersjukdomar. Sophia Zackrissons vetenskapliga insatser och systematiska utvecklingsarbete pekar mot en framtid där människa och datorer lär av varandra för ännu bättre diagnostik av bl.a. bröstcancer.”

Länk till pressmeddelande från Cancerfonden