Bertrand Chavarría-Aldrete har en bakgrund som klassisk gitarrist, men hans konstnärliga forskning rör sig långt bortom traditionella musikaliska uttryck. Genom att kombinera ljud, kroppsrörelse och taktila material som lera, trä, metall och textil utforskar han hur musik kan bli en fysisk och rumslig upplevelse.
– Ett viktigt inslag i min forskning är samarbeten med blinda och döva personer, där jag undersöker hur musik kan upplevas utan att förlita sig på hörseln, säger Bertrand Chavarría-Aldrete.
– En viktig del av min forskning är samarbetet med blinda deltagare där de föreställer sig och formar den stämda ljudets form, för att skapa ett nytt musikaliskt språk utformat för hörselskadade och döva, samt undersöka hur musik kan upplevas utan att förlita sig på hörseln, säger Bertrand Chavarría-Aldrete.
Med hjälp av kroppslig interaktion och skulpturala former undersöker Bertrand Chavarría-Aldrete om det möjligt att känna musiken – bokstavligen.
– Det är ett arbete som inte bara öppnar upp nya sätt att uppleva ljud, utan också skapar en mer inkluderande konstnärlig praktik, säger Bertrand Chavarría-Aldrete.
Ny konstnärlig metod
I sitt doktorandprojekt Plastic Extension of Music har Bertrand Chavarría-Aldrete utvecklat en konstnärlig metod där musikaliskt uttryck förlängs genom kroppen, rummet och fysiskt material.
Bertrand Chavarría-Aldrete har skapat verk som förenar ljud, rörelse och taktila material i performativa installationer. Därmed formas hans musik inte bara som ljud – utan också som något man kan se, röra vid och befinna sig i.
– Musik är inte bara något som strömmar ut ur ett instrument. Det är något som skapas i relation till kroppen, rummet och materialen vi har omkring oss, säger Bertrand Chavarría-Aldrete.