Fem tips vid beslutsfattande när framtiden är osäker

Kvinna i helfigur
– Det är inget fel i att var osäker, menar Ulrika Sahlin som berättar mer om det under Framtidsveckan. Foto: Maria Lindh

Ullrika Sahlin, universitetslektor vid Centrum för miljö- och klimatforskningen är en av forskarna på Framtidsveckan 14–20 oktober. Tillsammans med statsvetaren Åsa Knauggård ger hon en kortkurs om beslutsfattande när framtiden är osäker.

Man måste inte vara helt säker för att fatta beslut. Men man ska kräva att experterna är ärliga med sin osäkerhet kring det man ska fatta beslut om. Genom att använda osäkerhet som en del av beslutsunderlaget kan det bli ett bättre beslut.

Bekanta dig med din osäkerhet – känn igen den. När man är mycket osäker är det lätt att man går över till att förlita sig på känsla istället för fakta. Även om detta är en del av vår mänskliga natur är det bra att känna in när det händer. Det är bra att vara medveten om på vilken grund man -fattar sitt beslut.

Tala om osäkerhet på ett strukturerat sätt. Osäkerhet kan ofta upplevas som ”elefanten i rummet”. Många problem som berör framtiden genomsyras av -osäkerhet som spelar roll för de som fattar eller påverkas av beslut. Experter måste tränas i att kommunicera sin osäkerhet och det finns tack och lov en uppsjö av metoder och en mängd modeller att beskriva osäkerhet på.

Använd sannolikheter oftare för att beskriva -osäkerhet. Men tänk på att det är lätt att missuppfatta sannolikheter. Det gör även experter. Om sannolikheter är svåra att ange kan man arbeta med olika framtidsscenarier och bedöma sannolikheten i varje och välja det alternativ som är tillräckligt bra i de flesta scenarier.

Att vara osäker är inte samma sak som att inte veta. Det kan vara jobbigt att vara osäker – men se det inte som något enbart dåligt. Genom att väga in osäkerheten kan det bli bättre beslut. Och tänk så tråkig världen -skulle vara utan osäkerhet.

Fotnot: Kortkursen ”Och en osäker framtid är vår” ges tisdagen den 15 oktober på Stadsbiblioteket i Lund kl 10.15 till 11.30.I Vattenhallen visas barnshowen ”Bli mästare i osäkerhet” den 19 och 20 oktober från kl 12.00. Se vattenhallen lth.se/kalendarium För programmet för hela Framtidsveckan se lu.se/framtidsveckan