Ny gästforskare studerar ungdomsrörelser i Mellanöstern

Porträtt av kvinna. Foto.
Stats­vetaren Sarah Anne Rennick är ­gästforskare vid ­Centrum för Mellan­östernstudier. Foto: Ulrika Oredsson

Vilken roll kan ungdomsrörelser spela för demokratisering och social rättvisa i Mellanöstern? Kan forskare bidra till att stötta demokratiarbetet?
Det är några frågor som stats­vetaren Sarah Anne Rennick ska ägna sig åt under sitt år som gästforskare vid Centrum för Mellan­­­östernstudier.

Sarah Anne Rennick är ett bekant ansikte för statsvetare i Lund. Hon disputerade här 2015 med en avhandling om sociala rörelser bland Egyptens ungdomar under den arabiska våren. Därefter tog hon tjänst vid den oberoende tankesmedjan Arab Reform Initiative med rötter i Mellanöstern.

– Arab Reform Initiative grundades som ett svar på Irakkriget och Bushadministrationens resultatlösa försök till demokratisering via vapenmakt, säger Sarah Anne Rennick. Vi försöker främja gräsrotsinitiativ som kan leda till demokratisering och social rättvisa.

Action research

Inom tankesmedjan har Sarah Anne Rennick ägnat sig åt det som kallas action research, det vill säga kunskapsproduktion tillsammans med de grupper man forskar om.

– Tankesmedjan vill öka förståelsen kring ungdomsrörelser och att de faktiskt kan bidra till viktiga politiska förändringar. Många ungdomar är uppgivna och ser sig som opolitiska trots att de i själva verket ingår i rörelser som kan förändra samhället i en politisk riktning, säger Sarah Anne Rennick och ger som exempel libanesiska ungdomar som vill motarbeta den religiösa uppdelningen av samhället.

Syrienkriget och unga

Under sin tid vid Centrum för Mellanösternstudier ska Sarah Anne Rennick skriva om olika projekt som hon har drivit inom ramen för tankesmedjan. De handlar bland annat om hur kriget i Syrien har påverkat den unga generationens inträde i vuxen­livet och vad övergången från auktoritärt styre till demokrati har inneburit för Tunisiens unga. Hon kommer också att skriva om hur erfarenheterna från protesterna mot det marockanska kungadömet år 2011 har påverkat ungdomsgenerationen.

– Den tvärvetenskapliga miljön på ­Centrum för Mellanösternstudier är intellektuellt stimulerande. Jag ser fram emot att få ägna mig åt att skriva, men också åt centrets utåtriktade verksamhet, säger hon.

Sarah Anne Rennicks intresse för Mellan­östern föddes under en resa till ­Kairo hon gjorde som 17-åring.

– När jag valde att satsa på arabiska studier 1998 tyckte folk att jag var galen. Men efter den 11 september 2001 tyckte alla tvärtom att jag gjort ett mycket strategiskt val, säger hon.

Hur påverkar kriget i Ukraina utvecklingen i Mellanöstern?

– I vissa länder, inom exempelvis fraktioner i Syrien och Libyen, finns en oro att ta ställning i kriget. Regionens livsmedelsförsörjning påverkas också av att vetepriserna skjuter i höjden då Ukraina och Ryssland är världens största veteexportörer.

En annan fråga som ofrånkomligen påverkar Mellanösterns relation till EU är, enligt Sarah Anne Rennick, den dubbla måttstock som man nu kan se inom flyktingmottagandet:

– Dagens mottagande av flyktingar från Ukraina är en svidande kontrast till det vi de senaste åren sett med båtflyktingar från krigszoner som drunknar i Medelhavet eller som skickas tillbaka till omänskliga flyktingläger i Libyen och andra ställen. Detta uppfattas som hyckleri eller rasism och påverkar synen på EU.