Sfinxerna lyfte från Universitetshuset

Den första sfinxen lyftes ner från Universitetshusets tak utan problem, lyft av en kranbil
Den första sfinxen lyftes ner från Universitetshusets tak utan problem. Foto Kennet Ruona.

I dag lyfte sfinxerna från Universitetshusets tak. De omtyckta universitetssymbolerna plockas ner eftersom de är i dåligt skick och behöver gjutas om. Men enligt planen kommer nya, säkrare versioner att flyga tillbaka under 2022.

Universitetshuset håller på att renoveras och i samband med det upptäcktes att de fyra betongsfinxerna på taket har börjat spricka och vittra. Eftersom de väger 3,5 ton vardera och nedfallande delar skulle utgöra en betydande säkerhetsrisk tas sfinxerna nu ner för att ersätts under nästa år.

– Första lyftet är alltid mest nervöst men det har gått över förväntan, säger Maria Nordh, fastighetschef vid Statens fastighetsverk som äger och förvaltar Universitetshuset.

– Vi lyckades få loss den första sfinxen och den kom ner hel. Planen är att lyfta ner alla idag. Efter första lyftet har vi fått in rutinen och en bra bild över läget, säger Karl-Johan Neldeborn, teknisk förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Originalsfinx blir mall

De nu nedtagna sfinxerna kommer att vara tillgängliga för en stuckatör att utnyttja som mallar vid gjutningen av de nya sfinxerna, även om originalsfinxen som står i Botaniska trädgården i första hand kommer att användas som mall.

Det behövdes en rejäl kranbil för att lyfta ner de 3,5 ton tunga sfinxerna.
Det behövdes en rejäl kranbil för att lyfta ner de 3,5 ton tunga sfinxerna. Foto: Kennet Ruona.

Lunds universitet har meddelat Statens fastighetsverk att universitetet gärna vill ta hand om de nedtagna sfinxerna och att det finns många idéer om var de i så fall skulle kunna placeras, något som bland annat kommer att påverkas av deras skick efter flygturen från Universitetshusets tak.

Andra gången sfixerna ersätts

Det är inte första gången som sfinxerna byts ut. 1959 hade Helgo Zetterwalls ursprungliga sfinxer från 1882 blivit så dåliga att de fick tas ner. Därpå dröjde det ända till 1993 innan kopior kom på plats, vilket möjliggjordes av privata donationer. De nya sfinxerna gjöts efter den originalsfinx som numera står i Botaniska trädgården. Den ska ha hittats i ett förråd på Lunds Tekniska Högskola och placerades i Botaniska trädgården 1978 på initiativ av Uarda-Akademien.

Grekisk sfinx

Sfinxen är en varelse med lång historia. Sfinxerna på Universitetshusets tak anknyter utseendemässigt till grekiska gynosfinxer som har kvinnohuvud, lejonkropp och rovfågelvingar. Till skillnad från de äldre egyptiska androsfinxerna, som har manshuvud och är godhjärtade, är gynosfinxerna i den grekiska mytologin förrädiska och obarmhärtiga och låter den som inte kan svara på hennes gåta sona med sitt liv.

Sfinxerna lämnar nu universitetshusets tak, men kommer att ersättas under 2022. På bilden hänger sfinxen i luften med Lund som utsikt i bakgrunden.
Sfinxerna lämnar nu universitetshusets tak, men kommer att ersättas under 2022. Foto: Kennet Ruona.

Det finns inget belagt om Helgo Zettervalls tankar bakom att placera sfinxer på Universitetshuset.

– Sammanhanget är viktigt och helt avgörande för tolkningen. Sfinxerna ”lyfter” fasaden både visuellt och som symboler. I sitt sammanhang står de för den högsta kunskapen, säger Sten Åke Nilsson, professor emeritus i konsthistoria och expert på Universitetshuset.

Omtyckt symbol

Sfinxerna är omtyckta symboler för Lunds universitet och används också av organisationer med koppling till universitetet.  Boelspexarna har dem i sin logotyp och brukar hänga kransar runt två av sfinxerna inför sin årliga spexpremiär. Även organisationen Studentlunds logotyp innehåller en sfinx som är prydd med studentmössa.

Sfinxen tar en sista flygtur över Universitetsplatsen, lyft av en kranbil.
Sfinxen tar en sista flygtur över Universitetsplatsen. Foto: Kennet Ruona.