Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tusentals äldre kan tryggt bo kvar hemma – om kommunerna följer ny forskning

Christina Löfvendahl, fotografi. Foto: Lill Eriksson
Christina Löfvendahl ser flera delar i bygglagstiftningen som missgynnar ett aktivt och hälsosamt åldrande. Foto: Lill Eriksson

Bygglagstiftningen har varit för otydlig om hur tillgänglighet i flerfamiljshus och villor ska tolkas. Och den nya bygglagen är ännu mer diffus. Det menar Christina Löfvendahl i forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande, just nu aktuell med en ny avhandling, som även tar upp att samarbetet kring äldre, boende och hälsa behöver förbättras väsentligt.

Idag är det upp till kommunerna att tolka vad tillgänglighet innebär. Bygglagen är inte tillräckligt specifik vad som ska gälla för personer med kognitiva nedsättningar, som till exempel demens, säger Christina Löfvendahl.

Hennes första kvalitativa studie visade att flera kommuner rapporterade ett bra samarbete både inom den egna organisationen och med externa aktörer. Exempel på sådana samarbeten inkluderade partnerskap med lokala bostads- och byggbolag samt pensionärsorganisationer i frågor rörande äldres boende och bostadssituation

– Men samtidigt kom det fram att det behövs ännu mer samarbete när de prioriterar olika handlingsprogram, som rör tillgänglighet i boendet, säger Christina Löfvendahl.

Hon har gått igenom tidigare forskning på området, men bland de 15 tidigare studier som gjorts var det överraskande låg evidenskvalitet, bland annat för att studierna inte var randomiserade. Därför behövs mer forskning av hög kvalitet.

Långsiktiga ekonomiska fördelar

Christina Löfvendahl har bland annat intervjuat bostadsanpassare och strategiker i fem kommuner; Eslöv, Perstorp, Vänersborg, Örebro och Östersund. Överallt framkom många fysiska hinder, främst i äldre bostäder, men även i nybyggnationer. Simuleringsmodeller användes för att jämföra samhällsvinster och kostnader för olika storskaliga åtgärder över 20 år. Jämfört med nuvarande bostadspolitiska riktlinjer såg man långsiktiga ekonomiska fördelar med att i större skala ta bort vissa utvalda hinder i hemmet, som anses ha en stor effekt på äldres självständighet – till exempel trösklar, att byta ut badkar mot dusch och installera stödhandtag i badrum och på toalett. Däremot var en åtgärd med hembesök och förebyggande borttagning av vanliga hinder i hemmet inte ekonomiskt hållbart, jämförd med nuvarande bostadspolitiska riktlinjer.

Man med rullator på väg in genom entrédörren till en byggnad. Foto: Johan Bävman
Avsaknaden av stödhandtag i badrum och förekomsten av trösklar är vanliga miljöhinder i hemmet. Äldre med funktionsnedsättningar kan därmed inte använda sina bostäder på ett ändamålsenligt sätt, vilket begränsar deras självständighet och delaktighet i var

– Den otydliga bygglagstiftningen behöver justeras, så att den blir mer inkluderande. Vi kan inte fortsätta som idag, det är inte kostnadseffektivt och då har vi ändå inte tagit med kostnader för fallolyckor i vara simuleringsmodeller, säger Christina Löfvendahl.

"Hur många hinder som helst"

Bostadsbeståndet håller förhållandevis hög standard i Sverige. Det har gjorts många förebyggande och hälsofrämjande insatser i kommunerna, till exempel förbättrad belysning, installation av stödhandtag och rökdetektorer. Trots det kvarstår alltså utmaningar för äldre. 
– Det finns hur många hinder som helst; trösklar, trappor, utrustning i fel höjd, smala ingångar, för lite utrymme för den som behöver använda rullstol och många har inte tillgång till hiss, konstaterar Christina Löfvendahl.

De nya forskningsresultaten är viktiga för alla, inte bara beslutsfattare och folkhälsovetare. Antalet äldre fortsätter öka i Sverige och det är skattepengar som används till bostadsanpassningar.

– Förr eller senare blir vi alla äldre med risk för beroende av stöd. Kommuner har ansvar för bostäder och vi själva har som individer ansvar att informera oss om tillgänglighet och att planera långsiktigt. Den informationen saknas idag. Det är viktigt att alla kan vara delaktiga i sina kommuner, med sin familj och vänner – annars påverkas den psykiska och fysiska hälsan, säger Christina Löfvendahl.

Avhandlingen

Avhandlingen består av fyra delstudier;

  • Ett studieprotokoll, med en handlingsplan som beskriver hur simuleringsmodeller ska utvecklas för det större projektet "Simul-Age" där denna avhandling ingår.
  • En policystudie, som utforskar hur aktörer i fem svenska kommuner ser på tillgänglighet i boendet idag och vilka lösningar de ser i framtiden som kan förbättra tillgängligheten för den åldrande befolkningen. Intervjuer, interna policydokument och en forskningscirkel med deltagare från kommunerna och två äldre medborgare.
  • En litteraturgranskningsstudie, för att ta reda på hur bostäders fysiska egenskaper och tillgänglighet hänger ihop med olika hälsoaspekter hos personer som är äldre än 60 år och som bor hemma.
  • En simuleringstudie, där nya bostadspolitiska åtgärder jämförs med de åtgärder som används idag för att förbättra tillgängligheten för äldre som bor kvar hemma. Effekterna simuleras över 20 år för att se vilka insatser som ger mest nytta för pengarna. 

Läs hela avhandlingen här.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.