Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så slog engångsplast igenom i Sverige

En tidningssida från 1953 med reklamtext om plast. Bild.
Bilden visar en tidig reklamsida för olika plasttyper från 1953.

Varför blev engångsplast så dominerande – och varför är det svårt att bli av med den? En ny avhandling tar ett historiskt grepp om plastens intåg i Sverige från sent 1940-tal, med start i Tetra Paks första mjölkförpackningar, självbetjäningsbutikerna och utvecklingen av det petrokemiska industriklustret i Stenungsund.

– Det är jättesvårt att hantera all plast som vi använder idag. Samtidigt är materialet relativt nytt jämfört med andra grupper av material. Det väckte frågan i mig, hur kom vi hit, säger Karl Holmberg, statsvetare vid Lunds universitet.

I sin avhandling har han undersökt Tetra Paks tidiga mjölkförpackning – en kartong med invändig och utvändig plastbeläggning – som etablerades under tidigt 1950-tal, inspirerad av mjölkdistributionen i USA. Mejerierna ställde sig med tiden positiva då bytet innebar att de inte längre behövde samla in glasflaskorna, vilket krävde arbetskraft. I längden blev det ekonomiskt fördelaktigt med engångsförpackningar då lönerna för arbetstagare gick upp i förhållande till priserna på förpackningsmaterial: att lägga över ansvaret för förpackningens efterliv på konsumenterna blev på så vis ekonomiskt gynnsamt för mejerierna.

– Mjölkförpackningen är intressant då det är en av de tidigaste engångsförpackningarna av plast som fick fäste i det svenska samhället, säger Karl Holmberg.

Utvecklingen mot fler plastförpackningar gynnas ytterligare av att de första självbetjäningsbutikerna, där kunderna själva plockar ihop sina varor, börjar öppna i Sverige, vid ungefär samma tid. Konceptet spreds framförallt av konsumentkooperativet (Coop). Den nya livsmedelslagstiftningen som trädde i kraft 1952 var också drivande i att skapa en efterfrågan på nya typer av förpackningar. Lagen tillät att mjölk, kött och torrvaror förvarades i samma rum förutsatt att varorna var packade i slutna förpackningar.

– I detta sammanhang gör sig plasten väldigt bra. Materialet kan som inget annat göras mjukt, hårt och formas i nästintill oändlig variation, något som matleverantörer och butiker snart insåg värdet av, säger Karl Holmberg.

Industrins svar: Stenungsund

En annan viktig faktor för plastens tidiga intåg i Sverige var framväxten av det petrokemiska industriklustret i Stenungsund under 1960-talet, som ett resultat av att industrier börjar intressera sig för olja som råvara för att tillverka kemikalier. Med tiden blir det även alltmer fördelaktigt att tillverka plasttyperna polyeten och PVC för användning i olika förpackningar.

Det amerikanska kemiföretaget Union Carbide och svenska kemiföretaget Fosfatbolaget etablerar plastfabriker i Stenungsund under namnet UNIFOS. Tillverkningen av polyeten ökar explosionsartat från 15 000 ton 1963 till 120 000 ton 1969.

– Anläggningen i Stengungsund kom att växa till följd av en explosionsartad efterfrågan från den nya förpackningsindustrin, vilket innebar att priserna på plast gick ner. Det skapade optimala förutsättningar för att använda engångsplastförpackningar i Sverige, säger Karl Holmberg.

Många krafter samspelar

Karl Holmberg menar att plastens stora genombrott inte bara i Sverige, men globalt, visar hur snabbt det gick för en ny typ av material att slå igenom när krafter samverkade för detta. Han menar också att det fortfarande är för enkelt att sätta nya förpackningar och syntetiska material på marknaden utan att behöva fundera över konsekvenserna. 

– Förändrar vi ägandestrukturer generellt, med mer fokus på kooperativ och lokalägt, tror jag att vi i grund och botten har större möjlighet att få till en mer hållbar materialanvändning, där det finns rum för andra värden och möjligtvis rum för mer försiktighet. Samtidigt är det lagar som skapar marknadens förutsättningar så dessa måste också gå i samklang med hur vi både konsumerar och producerar för att skapa större incitament att vara varsam med material- och naturresurser, säger Karl Holmberg. 

Ladda ner avhandlingen på Lunds universitets forskningsportal: Embedded disposability: A cultural political economy of plastics. 

Studien i korthet

  • Plastens engångsanvändning blev djupt rotad i Sveriges kulturella, politiska och ekonomiska strukturer under mitten av 1900-talet, vilket har bidragit till en utbredd slit-och-släng-kultur.
  • Studien visar att teknologiska lösningar och beteendeförändringar inte räcker för en hållbar omställning – i stället krävs en värderingsmässig och etisk omorientering av samhället.
     

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.