Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Outsourcing av IT - Finns det några fördelar eller nackdelar inom de tre huvudtolkningarna?

Författare

  • Emily Jönsson
  • Louise Bergström

Summary, in Swedish

Många företag väljer idag att outsourca och informationsteknologi (IT) är en av de mest outsourcade funktionerna som finns. Det finns både fördelar/möjligheter och nackdelar/risker med fenomenet, företag behöver därför väga dessa faktorer mot varandra för att se om outsourcing är den rätta lösningen. I uppsatsen kommer det att undersökas hur väl litteraturens fördelar/möjligheter och nackdelar/risker stämmer överens med empirins och vi kommer även att söka en större förståelse för begreppet outsourcing.
I litteraturen förekommer tre olika huvudtolkningar inom outsourcing: outsourcing som externalisering av befintliga aktiviteter, outsourcing som inköp och outsourcing som relation. I uppsatsen kommer dessa att vara en central punkt då syftet även är att försöka finna om vissa fördelar/möjligheter och nackdelar/risker stämmer bättre in på en viss huvudtolkning.
Tre expertintervjuer med företag som outsourcar någon del inom IT är gjorda. Respondenterna har exemplifierat många faktorer som kan vara både till fördel och till nackdel för ett företag. När litteratur och empiri jämförts har det framkommit att de största fördelarna/möjligheterna med outsourcing är att företag kan lägga tid på rätt uppgifter och att de kan kostnadsbespara. Den största nackdelen/risken som hittats är att de anställda på företaget som outsourcar påverkas negativt. Ingen av respondenterna har inkluderat samma fördelar/möjligheter och nackdelar/risker som de andra, som passar in på de olika huvudtolkningarna. Det här har medfört att inga slutsatser gällande om dessa stämmer bättre in på en viss huvudtolkning har kunnat dras. Däremot har det framkommit att outsourcing är ett väldigt brett begrepp vilket gör att det är svårt att definiera eller beskriva det på endast ett sätt.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • Outsourcing
  • IT
  • IS och Huvudtolkningar av outsourcing

Handledare

  • Carl Cederström