Syns du inte, finns du inte!
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med uppsatsen är att utveckla en djupare förståelse för företagens drivkrafter kring sökmotormarknadsföringen, identifiera trenderna för den fortsatta utvecklingen samt dess bakomliggande faktorer. Genom en kvalitativ forskningsansats har en fallstudie av fem framgångsrika företag inom både sökmotoroptimering och sponsrade länkar gjorts. Detta föregicks av en förstudie av en marknadsstrateg på ett erfaret konsultbolag för att få djupare förförståelse för området. Uppsatsen har inspirerats av ett induktivt synsätt varpå teori inom marknadsföring, e-marknadsföring och framförallt sökmotormarknadsföring har studerats. Empirin baseras på fallstudier som gjorts av fem företag med väldigt framgångsrik sökmotormarknadsföring. Studien har visat att sökmotormarknadsföringen fortfarande präglas av hög kostnadseffektivitet och till stor del bra kostnadskontroll. Resultatet visar också att satsningarna fortsatt kommer att öka efter en viss förändring i form av minskade skillnader i framförallt relevansen och kundernas preferenser mellan sökmotoroptimering och sponsrade länkar.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2010
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 626 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Business and Economics
Nyckelord
- E-marknadsföring
- Sökmotormarknadsföring
- Sökmotorer
- Sökmotoroptimering
- Sponsrade länkar
- Management of enterprises
- Företagsledning, management
Handledare
- Jens Hultman