Använd vetenskapliga metoder också när det gäller undervisning!

Glad man och glad kvinna med ryggarna mor varann.
Christina Abdulahad, ordförande och Alexander Nymark, vice ordförande i LUS.

Se på din undervisning med vetenskapliga ögon och hjälp varandra att förbättra pedagogiken genom diskussion och peer-review. Uppmaningen till universitetets lärare kommer från Christina Abdulahad, ordförande, och Alexander Nymark, vice ordförande i LUS, Lunds universitets studentkårer.

Ännu en studentkrönika med en storm av klagomål...”, eller “hur ska de nu försöka göra undervisning enklare?”. Detta kanske är tankarna som slår några av er när ni ser att LUS står för krönikan i detta nummer. ­Inget kunde vara mer fel. Lärare runt om på vårt universitet, vi är ordförande och vice ordförande för Lunds universitets studentkårer och detta är vår krönika till er. Se det som en utsträckt hand. Vi sitter alla i den här universitetsbåten tillsammans; vi har många gånger samma utmaningar och nästan alltid samma mål: en riktigt bra utbildning.

Ni är Sveriges bästa lärare och det engagemang ni har för oss studenter är många gånger betydligt större än vad era undervisningstimmar visar. Vi har en stor respekt för ert arbete och vill ta tillfället i akt att tacka er för det. Men respekt är en bräcklig gåva och behöver underhållas genom konstant förbättring. För att citera Churchill: “To improve is to change, to be perfect is to change all the time.”

Vi vill även uppmana er att våga förnya er och våga förändras tillsammans. Inom forskningen är ni bäst på det! Ni håller vetenskapliga seminarier, lovprisar kollegialitet och använder ­peer-reviews. Vi vill uppmuntra er till att också använda dessa vetenskapliga metoder på undervisningen och i er pedagogik. Vi vill uppmuntra er till att vara förebilder och skapa ett kollegialt samtal om pedagogik på era institutioner. Låt dina kompetenta kollegor peer-review:a din kursplan, sitt med på en kollegas seminarium och kom med din kloka återkoppling.

Ett sätt att hitta samtalet är att ta en kurs till i högskolepedagogik och använd forumet för att prata med andra lärare i andra ämnen. Prata även med dem om att ställa krav på innehållet i era egna kurser. De krav som ställs på er utbildning i pedagogik är larvigt låga. Ni om några vet att det behövs ställas krav för att gå framåt. Vi vill gärna ställa de kraven tillsammans med er!

Vi vill även öppet, å alla studenters vägnar, bjuda in till ett samtal med din närmaste student. Ni känner alla till kraften hos engagerade studenter, både positivt och negativt. Vi vill inget hellre än att ni utnyttjar den kraften hos oss. Våga låt dina studenter vara med i utformandet av dina kurser. Se det som en styrka och inte ett nödvändigt ont att få feedback från studenterna. Vi lovar att vi kommer ge er tiofaldigt tillbaka.

När ni pratar med era studenter kommer ni också att märka när ni har att göra med en student som behöver pushas för att göra sitt bästa, och när ni träffar en person som behöver en klapp på axeln och ett kort “bra gjort”. Men, curla oss inte. Hjälp oss att utmana oss själva genom att ge oss förutsättningarna att klara det. Ge oss inte de rätta svaren, ge oss kartan att hitta dem.

Christina Abdulahad,
Ordförande LUS