Donatorer tackas på Filantropins dag

Kvinna framför Universitetshuset.
Pia Siljeklint, chef för Donatorrelationer, ser ett ökat intresse för att skänka till universitet. Foto:Maria Lindh

Som första universitet i Sverige firar LU Filantropins dag den 15 november. Pia Siljeklint, chef för Donatorrelationer, menar att intresset för givande har ökat i kölvattnet av 350-årsjubileets stora donationskampanj.

I andra länder som exempelvis USA och Kanada är Filantropins dag – National Philanthropy Day – en välkänd bemärkelsedag. Här var det Medicinska fakulteten som tog initiativet till att uppmärksamma dagen för att de ville få ett tillfälle att tacka sina donatorer. Privat stöd i form av ekonomiska och andra resurser som expertis och ambassadörskunskap bidrar till och stärker samverkan med det omgivande samhället.

Det är även ett led i att öka den privata finansieringen till Lunds universitet på sikt. Pia Siljeklint menar att det finns ett ökat intresse för att skänka till universitet.

–  Det finns en ökad vilja att ge, och svenska universitet har högt förtroende hos gemene man. En del av detta beror på att vi attraherar med kunskap och fakta. Vi har också blivit bättre på att föra ut kunskap och berätta hur vi gör skillnad i samhället, säger hon.

Initiativet ledde till ett rektorsbeslut så sent som i september vilket innebär att man inte, nu första gången, har hunnit utveckla ett stort program för firandet.

– I år handlar det främst om en kommunikationsinsats där vi tackar våra donatorer på olika sätt. Årets firande får bli en test­ballong. Nästa år hoppas vi att fler universitet i Sverige vill vara med och att vi på LU skapar ett större program tillsammans med fler fakulteter, säger Pia Siljeklint.

I år kommer en webbsida på lu.se skapas med artiklar om donationer och donatorer som gjort nytta i samhället. Och i sociala medier ska artiklar och videos spridas under hastaggen #filantropinsdag.

– Hjälp oss gärna med detta så att vi skapar maximal spridning, uppmanar Pia Siljeklint.

I juli i år återinfördes skattereduktionen som innebär att man kan få upp till 1.500 kronor i avdrag för gåvor till godkända gåvo­mottagare.