EU:s förbud: "Betydelsefull möjlighet för jordbrukare"

Bi som siter på en blomma

EU:s besked om att förbjuda världens mest använda insektsbekämpningsmedel för att rädda pollinerarna är ett steg i rätt riktning, enligt professor Yann Clough. Men mycket återstår.

Förbudet mot neonikotinoider, som godkändes av medlemsstaterna i slutet av april, förväntas träda i kraft mot slutet av året och innebär att de aktuella bekämpningsmedlen bara kan användas i tillslutna växthus.

– Det här en betydelsefull möjlighet för jordbrukare att pröva mer ekologiska metoder för att bekämpa insektsangrepp. Visserligen kanske en del jordbrukare börjar använda andra typer av bekämpningsmedel som kan vara lika skadliga, eller skadligare, för miljön än de som nu förbjudits, säger Yann Clough, professor vid Centrum för miljö- och klimatforskning vid Lunds universitet.

Nervgifter som skadar

Förbudet mot tre huvudsakliga neonikotinoider har utbrett stöd hos allmänheten och forskare. Medlen är nervgifter och har visats orsaka omfattande skador på enskilda bin i form av minnesförlust och minskade antal drottningar. Senare forskning har även visat att bikolonier tar skada, att antalet pollinerande insekter minskar och att det kan orsaka att antalet fåglar minskar.

– Att förbjuda en skadlig produkt är ett steg i rätt riktning men är ingen ersättning för en genomtänkt jordbrukspolitik som använder miljövänliga metoder och börjar återställa den biologiska mångfald i jordbrukslandskapet som reducerats under de senaste årtiondena.