Före detta student gör hemma hos-reportage med bästa lärarna

Poträtt av man
Simon ­Folger hälsar på hemma hos goda lärare. Foto: Björn Ed

En ny ”tv-serie” med några av LU:s bästa föreläsare lanseras på you­tube i februari. Universitetslärarna öppnar dörren till sina hem och blir intervjuade på ett personligt sätt runt en hjärtefråga.
Bakom serien står Simon ­Folger, före detta student som inte riktigt ville sluta studera. Detta är hans sätt att fortsätta ta del av spännande resonemang och forskare.

– Andra studenter har fått tipsa mig om sin bästa lärare – de som fångar allas uppmärksamhet – och så har jag gjort you­tubeserien med dem som ett projekt i den filmutbildning jag går på Skurups folkhögskola, berättar han.

Själv säger Simon Folger att han nästan bara har haft fantastiska lärare på universitetet och det kan bero på att han valde de kurser som enligt andra studenter hade superlärare. Det började med att han läste konstvetenskap i USA och utgick från sajten ”Rate my professor”, som är välanvänd där. I Lund har han främst läst idéhistoria, men även strategisk kommunikation, filosofi och astronomi.

Vitt skilda ämnen

Formatet är hemma hos-reportage med intervjuer runt vitt skilda ämnen. Den första säsongen består av sex avsnitt med Roland Paulsen (Basinkomst), Moa ­Petersén (Varför svenskar mikrochipar sig), Tova Höjdestrand (Skillnaden mellan män och kvinnor), Mats Eriksson (En introduktion till geologi), Niklas Altermark (Frisk egoist – tills du blir sjuk) och Gunnar Broberg (Kattens historia).

Simon Folger menar att den som är nyfiken och vill lära sig nytt och samtidigt få en inblick i spännande forskares hem och liv ska titta på youtubeserien.

– Dessutom blir du utrustad med intressanta samtalsämnen till nästa middagsbjudning, säger han.

Fotnot. Den 11 februari lanserades det första ­avsnittet via www.booa.se