Höj din röst för en hållbar framtid! Var med i diskussionen när Lunds universitet bjuder in till samtal om de globala målen

17 globala mål – som ska uppnå tre saker till 2030. Att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor och lösa klimatkrisen. Höj din röst och var med i diskussionen om hur vi tillsammans skapar en hållbar framtid när Lunds universitet bjuder in till Global Goals Cafe under Hållbarhetsveckan på Stadshallen i Lund 15 maj.

De globala målen kommer att diskuteras vid 17 olika bord. Varje diskussion leds av lundaforskare och experter från Lunds FN-förening, Individuell Människohjälp, Lunds kommun och Region Skåne med flera med kunskap inom områden som hållbarhet, vatten, energi, genusvetenskap och klimatforskning.

– Vi vill att så många som möjligt deltar! Det är ett unikt tillfälle att både lära sig mer och bidra.  Allas kunskap och idéer behövs om vi ska möta de globala målen till 2030, inte bara experter och forskares, säger Vasna Ramasar, från Lund University Centre for Sustainability Studies, och en av värdarna för evenemanget.

Speciellt vill hon att de globala målen som helhet ska diskuteras.

– De globala målen påverkar varandra – vi kan inte möta målet om att avskaffa fattigdom om vi inte också möter målen om vatten och sanitet, minskad ojämlikhet och god utbildning. Sedan kanske målet om att bekämpa klimatförändringar är extra aktuellt i dag med tanke på de förändrade politiska förhållandena i olika delar av världen.

Konceptet Global Goals Cafe går ut på att leda diskussioner på ett sådant sätt att allas röster kommer till tals och där deltagarna får möjlighet att röra sig mellan olika bord. Evenemanget genomförs under Hållbarhetsveckans första dag.

– Diskussionen om hur vi kan lösa de globala målen ser vi som tongivande för hela programmet, eftersom veckan handlar om att skapa just mötesplatser över gränser och ge utrymme för kreativitet och nya idéer, säger Jenny Hansson, projektledare för Hållbarhetsveckan.

– Det är därför vi har satt ihop ett program som gör det tydligt att vi alla har en roll att spela för att lösa de utmaningar som finns, för att nå ett hållbart samhälle.

Global Goals Cafe genomförs 15 maj mellan klockan 16-18 på Stadshallen. Evenemanget är gratis och öppet för allmänheten. Ingen registrering krävs. Det anordnas av Lund University Centre for Sustainability Studies, Lunds universitets Hållbarhetsforum och Lunds FN-förening.

Hållbarhetsveckan som pågår 15-20 maj är en del av Lunds universitets 350-årsjubileum och en av fem vetenskapsveckor under jubileumsåret.

Program för hållbarhetsveckan

Kontaktuppgifter till Jenny Hansson:

jenny.hansson@cec.lu.se