Lundagård fylls av upplevelser under Kulturveckan

live i lundagård

Under en hel vecka blir det kultur i form av konserter, föreställningar, utställningar, upptäckardag och mycket annat när Lunds universitets 350-årsjubileum drar igång sin första kulturvecka ”Live i Lundagård”.

Under jubileets kulturveckor står universitetets konstnärliga inriktningar samt kultur- och museiverksamheter i fokus. Under årets första kulturvecka som pågår 8-14 maj finns möjligheter att låta sig förföras av ljuv musik, lyssna till tonerna av brassband eller körsång, besöka Konsthögskolan i Malmö, gå på kabaréföreställning eller möta initiativtagaren till Lunds universitet.

Kulturveckan tjuvstartar faktiskt redan lördagen 6 maj då utställningarna ”Winstrups växter” i Botaniska trädgården och ”Peder Winstrup – historier kring en 1600-talsmumie” på Historiska museet invigs. Du kan också besöka Konsthögskolan i Malmö som inviger sin årsutställning den 11 maj.

Utöver detta innehåller Live i Lundagård flera evenemang och konserter av olika slag, på olika platser kring Lundagård, tex ”Pop Academy” den 12 maj i Stora salen på AF-Borgen med Pop/rock-studenterna från Musikhögskolan i Malmö, eller ”Molto Romantico”, en symfonikonsert den 13 maj i Universitetshusets aula med Akademiska kapellet. Den 13 maj arrangeras också en upptäckardag till våra yngre jubileumsfirare - och missa inte vår auktion av jubileumsmagnolior!

Hela veckans program finner du här (PDF): http://www.lu.se/sites/www.lu.se/files/live-i-lundagard-program-webben.pdf

Alla evenemang finns samlade på här: www.lu.se/live-lundagard

För mer information kontakta:
Louise Pierce, biträdande projektledare
louise.pierce@kommunikation.lu.se