Miljöinstitutet lanserar ny MOOC och podd

man och kvinna Miljöinstitutet
Steven Curtis och Sofie Sandin håller i Miljö­institutets nya podd. Foto: Jenny Loftrup

Nittio filmer, sju universitet och forskningsinstitut i Europa, stora och små företag ingår i den nya MOOC:en från Miljö­institutet. Den handlar om hållbar materialhantering och är den mest ambitiösa hittills. Samtidigt som online-kursen lanserades presenterades en ny podd som vill inspirera till att ta hand om våra saker och leva mer hållbart.

– Det har varit ett hästjobb, men nu är vi glada. Det är en väldigt bred MOOC med både teori och många fallstudier, vilket ger en bra överblick. Men man kan även bara plocka de bitar man behöver, säger Peter Arnfalk, lektor och samordnare av Internationella miljöinstitutets MOOC:ar.

Den nya MOOC:en är den tredje i serien om grön ekonomi och handlar om cirkulär och hållbar materialhantering längs hela kedjan – från gruva till fabrik, butik, konsument och återvinning. Online-kursen bygger på ett europeiskt samarbete och är EU-finansierad, där andra universitet, forskningsinstitut och små och stora företag är intressenter.

– Det som är unikt med MOOC:en är att den innehåller många olika perspektiv samtidigt som den är så hands-on, säger Jessika Luth Richter. Hon är doktorand på Miljö-institutet och har ansvarat för det omfångsrika innehållet i kursen, som skapats med många olika intressenter.

Nittio filmer

På Miljöinstitutet har runt hälften av forskarna varit inblandade i kursen på något sätt. Nittio filmer har filmteamet spelat in under resans gång, många av dem tillsammans med föreläsarna i Lund. Men de har spelat in en rad fallstudier och har följt råvarorna från vaggan till graven – de har varit djupt nere i grekiska gruvor där man bryter bauxit och de har gjort fallstudier till exempel om materialhanteringen på Höganäs Keramik AB, och från sopor till resurs på Ragn-Sells, Sveriges största återvinningsföretag.

– Men vi har också intervjuat små lokala företagare som reparerar eller jobbar med återbruk, säger Jessika Luth Richter.

Online-kursen finns på världens största plattform för e-utbildning, Coursera, och är den mest omfattande kursen där om cirkulär ekonomi.

Samtidigt som den nya MOOCen firades in lanserade Sofie Sandin och Steven Curtis, båda doktorander i industriell miljöekonomi, Miljöinstitutets nya podcast. Sofie Sandin har radioerfarenhet från Radio AF och senaste poddavsnittet utspelar sig på Repair Café i Malmö där det både repareras saker och diskuteras.

– En hållbar värld handlar i slutänden delvis om att du och jag ändrar vår livsstil och det vill podden inspirera till, säger Sofia Sandin.

Podden vänder sig till en bred publik och är på engelska.

– Podden är en synergieffekt av forskning, utbildning och tredje uppgiften om hur vi kan göra mer hållbara val, säger Steven Curtis.

MOOC och PODD

MOOC står för Massive Open Online Course, som är en avgiftsfri kurs för studenter över hela världen.

Den nya MOOC:en hittas på www.iiiee.lu.se/moocs och heter Circular Economy: Sustainable Material Management. Den är den tredje MOOC:en från Internationella Miljöinstitutet i serien Greening the Economy.

Lunds universitet ger fler öppna online-kurser: European Business Law 1,2 och 3, Akademiskt skrivande och Writing in English at University.

Podden heter Advancing Sustainable Solutions och hittas på www.iiiee.lu.se/podcast