Min coronavardag: ”Extremt olyckligt att laborationer drabbas”

Man  vid dator
Mats Eriksson, geologiprofessor.

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Mats Eriksson, professor i geologi

Hur har din vardag påverkats?

– Inte så mycket. Jag kommer till jobbet dagligen och håller mig på mitt kontor. Det blir mindre personlig kontakt med kollegor och vänner, vilket är tråkigt i längden, men jag har en fantastisk familj att umgås med.

Hur har ditt sätt att arbeta och tänka runt jobbet förändrats?

– Den stora skillnaden är att all undervisning är online. Det är trist eftersom jag njuter av att undervisa och ha direktkontakt med studenter. En stor konsekvens är alla laborationer och exkursioner som drabbas, vilket är extremt olyckligt.

Hur har ditt beteende förändrats?

– Jag vill nog påstå att jag var noga med min handhygien redan innan, men det har lyfts upp till nya neurotiska nivåer, haha. Arbetsmässigt har jag fått en påminnelse om att alla deadlines kanske inte är så viktiga och hur smidigt det är att kommunicera online.

Vad tänker du om tillståndet i samhället just nu?

– Jag är inte så förvånad med tanke på planetens tillstånd, ekonomin samt den globala befolkningsökningen. Men jag är oroad över personer som tillhör riskgrupper och för socioekonomiskt utsatta människor i såväl Sverige som utomlands. Samtidigt känns det som en välbehövlig paus från både det uppskruvade tempot i västvärlden samt för naturen och klimatet.